• ICA/

Norska konkurrensmyndigheten överväger att tillfälligt stoppa ICAs avtal med Norgesgruppen

Solna 26 februari, 2013

Norska Konkurransetilsynet har idag varslat att de överväger att tillfälligt stoppa implementeringen av samarbetsavtalet mellan ICA och Norgesgruppen.

Dagens besked från Konkurransetilsynet är ett varsel och alltså inget beslut som i nuläget hindrar en vidare implementering.

ICAs uppfattning är, och har hela tiden varit, att vårt samarbetsavtal med Norgesgruppen är helt förenligt med konkurrensrätten.

ICA har fram till den 8 mars att svara på Konkurransetilsynets varsel.

Kontakt:

ICA:s presstjänst, telefon 070-253 66 60

ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 100 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltiska länderna. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic som driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på www.ica.se

Taggar:

ica