Ny marknadsfunktion inom ICA Sverige

Ny marknadsfunktion inom ICA Sverige

Solna 7 juni, 2010

ICA Sverige organiserar om sin marknadsfunktion för att kraftsamla framåt. Dagens marknadsavdelning delas upp i två delar: Marknad och Affärsutveckling under ledning av Magnus Wikner respektive Mats Munther. Båda kommer att ingå i Sverigeledningen från den 1 september.

Målet med den nya marknadsorganisationen är att förbättra möjligheterna att arbeta med en integrerad och kraftfull marknadsplan som ökar försäljningen och stärker varumärket. Samtidigt satsar ICA Sverige starkt på utveckling och innovation. Därför knyts dessa frågor nu närmare ICA Sveriges ledning.

Magnus Wikner, som närmast har varit marknadschef för ICA Sverige, får i och med förändringen ett utökat ansvarsområde. Detsamma gäller Mats Munther som nu leder den utökade avdelningen för Affärsutveckling.

Samtidigt bildas en ny enhet med ansvar för varumärkesfrågor inom ICA Sverige och för ICA-koncernen som helhet under ledning av Teddy Falkenek, som rapporterar till Magnus Wikner.

För ytterligare information: Magnus Wikner, 08-561 511 10 Mats Munther, 08-561 502 85 ICAs presstelefon, tel 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 220 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och ICA Fastigheter. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på www.ica.se