Ny Maxi ICA Stormarknad i Karlskoga

Ny Maxi ICA Stormarknad i Karlskoga

Solna 21 april 2010

Idag invigs Maxi ICA Stormarknad i Karlskoga – den 71:a Maxi-butiken i Sverige. Butiken, som tidigare varit en ICA Kvantum, kommer att drivas av handlaren Mikael Norling och erbjuda ett brett sortiment av specialvaror, en manuell fisk- och delikatessdisk samt ett fullskaligt bageri och konditori.

För ett år sedan togs det första spadtaget för tillbyggnaden av ICA Kvantum i Karlskoga. Idag, ett år senare, står den nya Maxi-butiken klar och den totala ytan för butik och lager har vuxit från 3500 till 7000 kvadratmeter. Samtidigt har personalstyrkan utökats med ytterligare 15 tillsvidareanställda och uppgår nu till totalt cirka 90 stycken.

- Det känns mycket inspirerande att bli Maxihandlare. Mångfalden i sortimentet, ett eget bageri och färsk fisk blir ett jättelyft för oss och ett steg i rätt riktning för att ytterligare stärka vår marknadsposition i Karlskoga, säger handlaren Mikael Norling som drivit butik i 20 år.

De främsta nyheterna för kunderna blir den stora specialavdelningen som bland annat erbjuder en del med film, musik och spel. En annan satsning är frukt- och gröntavdelningen som har byggts till och nu har en försäljningsyta på runt 300 kvadratmeter.

Fakta Maxi Ica Stormarknad Karlskoga Öppning Onsdagen den 21 april 2010 Handlare: Mikael Norling Butikschef Maxi Special: Sebastian Gabot Antal anställda: 90 stycken inklusive special Totalyta: 7 000 kvm Säljyta: Livs 3 200 kvm, special 1 200 kvm Antal kassor: 7 i kassalinjen, självscanning bemannad 2, Självutcheckning 3, fastfood och spel 2 st Öppettider: Alla dagar 8-21 Omsättning: Beräknad till 245 mkr netto varav 20 mkr special

För mer information Handlare Mikael Norling, tel 070-344 35 60 alternativt 0586-676 76 ICAs presstjänst, tel 0702-53 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 220 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och ICA Fastigheter. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på www.ica.se