Ny sortiment- och inköpsdirektör till ICA Sverige AB

Ny sortiment- och inköpsdirektör till ICA Sverige AB

Solna 1 september, 2010

Nina Jönsson efterträder Petra Axdorff som chef för Sortiment & Inköp i ICA Sverige AB. Nina Jönsson kommer från Procter&Gamble där hon sedan 1991 haft ett antal ledande befattningar, närmast som ansvarig för sälj- och marknadsstrategier för den östeuropeiska marknaden. Hösten 2010 tillträder Nina Jönsson posten som chef för Sortiment & Inköp på ICA. Nina har en gedigen bakgrund från Procter&Gamble där hon bland annat varit Sverigechef, nordisk försäljningschef och kategoriansvarig för detaljhandelsföretaget Tesco. - Nina har stor kunskap om svensk dagligvaruhandel och djupa insikter i kategoriutveckling. Hon är också en omvittnat duktig ledare med bred internationell erfarenhet, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige AB. Nina Jönsson är 44 år, född och uppvuxen i Helsingfors och har en civilekonomexamen från Uppsala Universitet. Nuvarande chef för Sortiment & Inköp, Petra Axdorff finns kvar inom ICA till den 15 oktober. För ytterligare information: ICAs presstelefon, tfn 070-253 66 60 ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 200 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och ICA Fastigheter. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se