Ny vd i ICA Norge

Ny vd i ICA Norge

Solna 13 augusti, 2008

Antonio Soares har utsetts till vd i ICA Norge. Han är idag vd i Rimi Baltic AB som är ICAs dotterbolag i Baltikum. Antonio Soares efterträder Trond Kongrød, som har valt att lämna uppdraget som vd i ICA Norge. Trond har det senaste ett och ett halvt året lett ICA Norge i en stor förändringsprocess och överlåter nu det arbetet till Antonio Soares. Trond är kvar i ICA-koncernen och hans nya uppdrag meddelas senare under hösten.

Arbetet med att vända den negativa utvecklingen i Norge och förbättra försäljningen och lönsamheten fortsätter nu under ledning av Antonio Soares. - Antonio Soares har stor erfarenhet från liknande förändringsprogram i såväl Baltikum som Polen och Portugal. Han har även de senaste månaderna varit aktiv i den styrgrupp som arbetar med turnaround-arbetet i ICA Norge. Jag är mycket glad över att Antonio har antagit denna utmaning, säger Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef ICA AB.

Som vd för ICA Norge kommer Antonio Soares fortsättningsvis att ingå i ICAs koncernledning och rapportera till ICAs koncernchef Kenneth Bengtsson.

Edgar Sesemann har samtidigt utsetts till vice vd i Rimi Baltic, tillika tillförordnad vd. Edgar kvarstår tills vidare som vd i Rimi Estland.

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tel 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 230 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se