• ICA/

Över hälften lämnar spisen vid matlagning trots att den är vanligaste brandorsaken

Julen närmar sig och det är en tid då spisen används mycket. Glömd mat på spisen orsakar flest bostadsbränder i Sverige. Enligt en undersökning från Novus på uppdrag av ICA Försäkring lämnar 59 procent köket med spisen påslagen. Det är vanligare att kvinnor än män lämnar spisen obevakad. Endast 4 procent av hushållen i Sverige har en så kallad spisvakt som automatiskt bryter strömmen till spisen vid brand.

Bland allmänheten finns en okunskap om vanligaste brandorsaken. Mer än hälften tror att levande ljus är den vanligaste brandorsaken i bostadslägenheter, men enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) är det glömda spisar. Enligt undersökningen som Novus genomfört på uppdrag av ICA Försäkring svarar 53 procent att levande ljus är vanligaste brandorsaken och endast 20 procent att det är spisen.

Även om det finns en brandrisk med spisen svarar 63 procent av kvinnorna att det ofta eller ibland händer att man lämnar köket med spisen påslagen. Männen är något mer försiktiga och 55 procent uppger att de lämnar spisen vid matlagning. Inom åldersgrupp 30-49 år är det hela 68 procent som ofta eller ibland lämnar köket med spisen påslagen.

– December innebär att spisen används flitigt. Matlagning är en del av vardagen och går att kombinera med brandsäkerhet. Undvik att lämna köket när spisen är påslagen och framförallt när en spisplatta är påslagen med högsta effekt. En automatisk övervakning av köksspis, så kallad spisvakt är ett bra sätt att undvika bränder som uppstår på spisen. En brandsläckare i köket kan släcka mindre bränder och bidrar till att skapa ett tryggare kök, säger Lovisa Seward, skadechef på ICA Försäkring.

Undersökningen visar också de flesta har god kundskap om hur man släcker bränder i samband med matlagning. Nio av tio vet att elden ska  kvävas med lock vid eld i kastrullen. Nästan en av tio i åldersgruppen 18-29 år skulle hälla på vatten för att släcka branden, vilket är något som MSB starkt avråder. Ifall det är fett i pannan kan det bli våldsam brandspridning.

Tips för tryggare matlagning inför jul:

• Koppla in en spisvakt som känner av rök och värme samt larmar eller bryter elen till spisen.
  • Ifall det brinner i en kastrull kväv med ett lock och försök aldrig släcka en brand i en kastrull eller stekpanna med vatten.
  • Kontrollera att plattor inte lämnas påslagna och att barn inte kommit åt reglagen.
  • Rengör regelbundet spis, ugn och spisfläkt från fett och smuts.
  • Placera brandsläckare på synlig plats och se till att den är lättillgänglig när du använder spisen.

Källa: DinSäkerhet.se

Kort om undersökningen
Totalt 1057 intervjuer (deltagarfrekvens 61 procent) som genomfördes via webbenkät 7/1 – 17/1 2016 av Novus. Slumpmässigt riksrepresentativt urval ur Novus Sverigepanel. Målgruppen är allmänheten 18-79 år.

ICA Banken ska genom finansiella tjänster göra varje dag lite enklare för ICAs kunder samt öka kundernas lojalitet till ICA. ICA Banken erbjuder ett komplett utbud av finansiella tjänster. Verksamheten bedrivs inom de tre affärsområdena privata affärer, företagsaffärer och försäkringar. ICA Banken är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och icabanken.se.