Ramadan – stor mathögtid för många ICA-kunder

Under den muslimska fastemånaden Ramadan och den efterföljande högtiden Eid al-Fitr ökar många hushåll i Sverige sina matinköp och det har blivit viktigare för fler ICA-butiker att uppmärksamma dessa mathögtider. Populära varor under Ramadan och Eid al-Fitr är exempelvis dadlar, röda linser, kyckling samt olika sorters bakverk. ICA arbetar nu för att förstärka kunderbjudandet för fler matkulturer.

Under inledningen av 2016 började ICA utöka sitt sortiment för fler matkulturer som i dag består av mer än 600 artiklar med fokus på Mellanöstern, Nordöstra Afrika, Polen och Balkan. Sedan dess har allt fler butiker valt att ta in delar av sortimentet och responsen från både butiker och kunder har varit positiv och försäljningen ökar.

-Varor från andra kulturer är ett växande område och det finns många spännande möjligheter i att uppmärksamma olika matkulturer och högtider. Precis på samma sätt som butiken fylls med rätt varor under högtider som jul eller midsommar kan butikerna ha relevanta erbjudanden under till exempel Ramadan och på så sätt nå och inspirera fler kunder, säger Fredrik Söderberg, chef affärsområden ICA Sverige.

ICA-butikerna har kunder från många olika matkulturer och vill tillhandahålla ett sortiment som kan möta olika önskemål. Inom ICA är det stort fokus på att vidareutveckla erbjudandet mot kund och bygga upp en allt djupare kunskap om olika matkulturer.

- Våra kunder kommer från många delar av världen och vi vill tillhandahålla ett sortiment som möter olika önskemål. Försäljningen av varor från andra länder har en mycket positiv utveckling och vi försöker ha relevanta erbjudanden vid olika högtider, säger Therese Josefsson, handlare på ICA Kvantum i Skärholmen.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1301 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se