Rosa månad genererade 42 miljoner kronor

ICA har tillsammans med sina kunder slagit nytt rekord i sin insamling till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Det totala insamlingsresultatet uppgick till 42 miljoner kronor.

I år blev ICA än mer rosa i insamlingen till Rosa Bandet-kampanjen. Det gav effekt och insamlingsresultatet blev 42 miljoner kronor. Det kan jämföras med i fjol då ICA samlade in 27 miljoner till Cancerfonden och 16 miljoner året dessförinnan.

- Det är fantastiskt att se vilket engagemang som finns ute i butikerna och hos våra kunder. I år sålde vi fler varor och samlade in hela 42 miljoner till Rosa Bandet-kampanjen som kan bidra till att bekämpa cancer. Jag känner mig oerhört stolt över att se denna kraftsamling, säger Anders Svensson, vd för ICA Sverige.

ICA är huvudpartner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj och under oktober fick flera varor en rosa skepnad till förmån för cancerforskningen. Det rosa sortimentet rymde totalt 42 olika produkter där varje vara bidrog med upp till fem kronor per såld vara till kampanjen. Bland produkterna fanns till exempel kyckling, lax, mjölk, olivolja, blommor, frukt och grönt samt utvalda varor för hemmet. ICA sålde även en shoppingkasse designad av årets Rosa Bandet-formgivare Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune.

En av tre personer får cancer men alla drabbas. Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj bekämpar cancer genom att finansiera forskning, sprida kunskap om cancerprevention och bröstcancer samt bedriva påverkansarbete. ICA har stöttat Cancerfonden sedan 1950-talet och Rosa Bandet-kampanjen sedan starten 2003.
Genom Rosa Bandet-kampanjen vill ICA även inspirera till hälsosamma vanor för att minska risken att drabbas av cancer.

Insamlingsresultatet presenterades vid TV-galan från Cirkus på tisdagskvällen.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1305 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se