• ICA/

Så laddar vi med mat inför Sveriges VM-match - Försäljningen av snacks, dipp och alkoholfri öl skjuter i höjden inför Sveriges match

Inför Sveriges matcher i VM ökar försäljning av snacks, alkoholfri öl, dipp och vindruvor. Vid matchen mot Mexiko var ökningen tydligast timmen före match för att sedan sjunka drastiskt när matchen väl hade börjat.

ICA-butikernas försäljning av dipp ökade med cirka 370 procent och alkoholfri öl fördubblades timmen innan matchen mot Mexiko jämfört med samma tid dagen innan.

- Vi kan se att många äter klassiskt TV-snacks som chips och dipp under Sveriges matcher. Många dricker också alkoholfri öl och en del väljer nyttigare alternativ som vattenmelon och vindruvor. Att umgänge och mat hänger ihop vet vi sedan tidigare och det är ju få saker som kan förena människor så mycket som idrott, säger Paula Frösell, dietist ICA Sverige AB.

Försäljningen av produkter med association till Ryssland har däremot inte ökat under VM. ICA-butikernas försäljning av kaviar, piroger och kefir är jämförbar med samma period föregående år. Under vecka 24-26 har det däremot sålts dubbelt så många små svenska flaggor på pinne jämfört med samma period föregående år.

ICA är sponsor av Svenska Fotbollförbundet och i samband med fotbolls-VM har ICA en insamling till Svenska Fotbollförbundets initiativ Alla är olika – olika är bra, som arbetar för ett mer demokratiskt, integrerat och jämställt föreningsliv inom fotbollen. Insamlingen sker genom ett tillfälligt sortiment med 55 varor som säljs på ICA under fotbolls-VM.

- I ICAs VM-sortiment ingår produkter som hamburgare, pizza och taco vilket har visat sig vara ett bra val av produkter. Pizza är en produkt som är enkel att äta framför teven och den positiva försäljningen kommer hjälpa oss att nå vårt insamlingsmål till Alla är olika – olika är bra, vilket känns mycket glädjande. I Sverige har vi hittills under VM till exempel ätit 2,3 miljoner blågula hamburgare och 1,1 miljoner förpackningar med eftersnackstomater, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör ICA Sverige.

Procentuell volymökning inför matchen den 27/6 jämfört med dagen innan
Alkoholfri cirka 100 procent
Chips, cirka 300 procent
Dipp cirka 370 procent
Nachochips cirka 100 procent
ICA färsk pizza cirka 150 procent
Vindruvor cirka 30 procent
Vattenmelon cirka 25 procent

Med fokus på mat och måltider är ICA Sverige den ledande dagligvaruaktören i Sverige.  De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA Sverige se icagruppen.se.