Skattefordran från svenska myndigheter

Skattefordran från svenska myndigheter

Solna 15 juni, 2007

Skatteverket har beslutat att inte godkänna ränteavdrag i ICA Finans AB, ett bolag inom ICA-koncernen, för ränta på skuld till det irländska dotterbolaget ICA Ahold Export Unltd, om närmare 1,8 miljarder SEK för perioden 2001-2003. Skatteverkets krav uppgår till 709 MSEK (inklusive skattetillägg och ränta). Det irländska dotterbolagets verksamhet avvecklades 2003. ICA bestrider både skattefordran och skattetillägget och kommer att överklaga besluten till Länsrätten.

- Vi anser att ICA har följt gällande skatteregler och bestämmelser och att de ränteavdrag som har gjorts har behandlats korrekt ur skattesynpunkt. Inför finansieringen från det irländska dotterbolaget gjordes noggranna analyser av såväl externa jurister som skatterådgivare för att säkerställa att inget skulle strida mot berörd lagstiftning, säger Per Behm, chefsjurist på ICA AB.

Skatteverket genomför även en skatterevision avseende den omstrukturering av finansverksamheten som ICA-koncernen genomförde i juli 2004. Skatteverket undersöker om ICA ska vägras ränteavdrag om 1,7 miljarder SEK som har gjorts under 2004-2005. ICA anser att gjorda avdrag har skett i enlighet med skattelagsftiftningen.

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tel 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår försäljningsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se