Smart matlagning gör det lättare att lyckas i köket

Matappen Innit lanseras nu på svenska marknaden i ett pilotprojekt tillsammans med innovationshubben ICAx. Appen presenterar matlagning på ett smart sätt genom receptmoduler som skräddarsyr måltider utifrån personliga preferenser och uppkopplade ugnar. Integrerat finns också filmer som enkelt visar hur man tar sig an olika moment i köket, viket underlättar att lyckas med matlagningen.

- Vi är bara i början av hur smarta kök kommer att utvecklas och se ut i framtiden. ICA är experter på mat och vi vill tidigt vara en del av denna utveckling för att identifiera hur vi kan vara relevanta för våra kunder när det gäller ny teknik och användarupplevelse. Vi vill göra det enkelt att laga bra mat och guida kunden hela vägen till att maten står på bordet, säger Ariella Rotstein, Co-lead, på ICAx.

Med appen ”Innit med ICA” skapas en digital helhetsupplevelse i köket. Recepten i appen är uppbyggda genom moduler som kan komponeras ihop till tusentals måltidsförslag baserat på personliga smakpreferenser, allergier och aktivitetsnivå med mera. Integrerat i hela matlagningsprocessen finns ockå steg-för-steg-filmer som enkelt visar hur man lyckas i köket. Appen kommer inom kort även vara kompatibel med uppkopplade ugnar, vilket möjliggör automatiskt justerad temperatur under hela tillagningstiden.

Initialt är samarbetet med Innit ett pilotprojekt för att utvärdera användningsområden och hur appen kan utvecklas och integreras med ICAs egna recept, röststyrning och e-handeln framöver.

- Inom några år kommer det uppkopplade köket vara en naturlig del i många hem, då allt fler varor utöver ugnen blir uppkopplade i framtiden. Digitaliseringen kommer till exempel på sikt möjliggöra att kylen vet exakt när mjölken håller på att ta slut eller när broccolin bör ätas upp. Som mataktör tittar vi på flera olika utvecklingsmöjligheter och samarbetet med Innit är ett exempel, säger Ariella Rotstein.

Innit startades 2014 i USA och hittills har plattformen cirka fyra miljoner användare. I slutet av förra året lanserades appen i Storbritannien och från mitten på april finns den tillgänglig på svenska marknaden.

- Sverige blir det andra landet i Europa som vi valt att lansera i. Vi ser det som en mycket spännande marknad då det finns både många early adopters och matintresserade här som vi hoppas kommer få användning av den uppkopplade matplattformen. Appen utvecklas hela tiden för att vara relevant för de marknader där vi är etablerade, till exempel är kulturella skillnader viktigt att ta hänsyn till. Tillsammans med ICA kan vi få insikt i vad just svenska konsumenterna gillar, säger Corinne Avelines, ansvarig för Innit i Europa.

Appen finns att ladda ner kostnadsfritt på Appstore eller Google playstore. Läs mer om samarbetet med ICA på ica.se/innit och om företaget Innit på www.innit.com.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52

ica.se och icagruppen.se