Stark försäljningsökning av ekologiska varor

Stark försäljningsökning av ekologiska varor

Solna 10 september, 2008

ICAs försäljning av ekologiska produkter ökade med 70 procent under det första halvåret 2008 jämfört med samma period förra året och försäljningen i juli och augusti har varit fortsatt stark. Produktserien ICA I love eco står för ca 28 procent av den ekologiska försäljningen. - Vi ser en stor efterfrågan bland våra kunder på ekologiska produkter och utvecklingen ser ut att hålla i sig framöver. Utmaningen nu är att möta efterfrågan och fortsätta erbjuda kunderna nya produkter, säger Kerstin Lindvall, miljöchef på ICA AB.

Den största delen av försäljningen står mejeriprodukter för, men den största försäljningsökningen har skett inom frukt och grönt och det frysta sortimentet.

ICAs ekologiska sortiment består av nära 700 produkter och i våras lanserade ICA produktserien ICA I love eco för att nå en bredare målgrupp.

ICA ser även en dubblerad försäljning av rättvisemärkta varor (Fairtrade) jämfört med första halvåret 2007. Sortimentet innehåller ett 40-tal varor och bland storsäljarna märks kaffe, kakao och mörk choklad. En del av de rättvisemärkta varorna är även ekologiska och ingår i ICA I love eco-serien.

För ytterligare information: Kerstin Lindvall, miljöchef ICA AB, 08-561 502 90 ICAs presstelefon, tel 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 230 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår detaljhandelsbolagen ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se