Stark utveckling för ICAs ekologiska försäljning

Solna, 25 januari 2012

ICAs framgångar med försäljningen av ekologiska livsmedel fortsätter. Under 2011 uppgick butikernas ekologiska försäljning från ICAs centrala sortiment till drygt två miljarder kronor i Sverige, en ökning med 4,3 procent jämfört med 2010.

Den enskilt största framgången har ICAs sortimentsserie I love Eco som under 2011 ökade med 23 procent, mätt i försäljningsvärde.

- Vi ser att det ekologiska sortimentet har en stark ställning på marknaden och det är särskilt roligt att vårt eget märke ICA I love Eco uppvisar en så bra utveckling. Ekologiska livsmedel har blivit en naturlig del i kundernas köpmönster. Ökningstakten för ekologiskt är inte lika stor nu som för tre, fyra år sedan men det är fortfarande en tydlig trend uppåt, säger Maria Smith, miljöchef ICA Sverige AB.

Totalt finns idag cirka 1100 ekologiska produkter i ICAs centrala sortiment. ICA-butikerna köper större delen av sitt sortiment från ICA Sverige AB men även av andra, bland annat lokala leverantörer.

Liksom tidigare år svarar mejeriprodukter för den största försäljningen. Starka uppgångar finns också inom kategorin kött där både nötkött och julskinka har sålt mycket bra.

- Under 2011 utökade vi sortimentet, bland annat när det gäller soppor/buljonger, matoljor och barnmat, något som vi ser stärker oss på marknaden. För ICA kommer sortimentsutveckling även framöver att vara ett sätt att möta den ökade efterfrågan på ekologiska produkter, säger Maria Smith.

Ekologiska storsäljare inom ICA 2011, försäljning ur butik:

1. Mjölk
  2. Fil och naturell yoghurt
  3. Kaffe
  4. Ägg
  5. Barnmat

För ytterligare information:

ICAs presstjänst, tel 070-253 66 60

Maria Smith, Chef miljö och socialt ansvar, ICA Sverige: 08-561 505 23

ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 150 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och de tre baltiska länderna. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic som driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Enligt aktieägaravtal har Royal Ahold och Hakon Invest ett gemensamt bestämmande inflytande i ICA AB. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på www.ica.se

Taggar: