Traditionsenlig jul med inslag av eko och brandvarnare

Ekologiskt och vegetariskt börjar få mer genomslag på julbordet, trots att vi i Sverige är väldigt traditionsbundna med vad vi äter och handlar kring jul. Den 22 och den 23 december gör de flesta sina matinköp inför julen, och under december ökar även försäljningen av brandvarnare och hundleksaker.

ICA har i år ökat antalet ekologiska varor i sortimentet. Under det tredje kvartalet i år ökade försäljningen av ekologiska varor i ICA Sveriges centrala sortiment med 48 procent och förra året steg försäljningen av ekologisk julskinka med 53 procent.

Nytt för i år är bland annat ICA Selection julskinka, en förkokt julskinka av frilandsgris från Solgården i Kristianstad. Grisarna har möjlighet att gå ute året runt och föds upp på svenskodlat foder. För ICAs kunder är svenskt ursprung den viktigaste faktorn vid köp av julskinka. Men en stor andel kunder anger också att det är viktigt att julskinkan är ekologisk och Krav-märkt*.

Andra nyheter är bland annat en sill från västkusten smaksatt med fänkål och akvavit samt alkoholfri glögg med smak av lingon. Knappt 20 procent av all sill på ICA säljs under julveckorna, och det är främst kunder över 65 år som köper sill.

Att allt fler av ICAs kunder äter vegetariskt en eller flera dagar i veckan avspeglar sig även på julbordet. Försäljningen av vegetariska köttbullar ökar med 60 procent under december jämfört med resten av året och även sojakorv säljer bättre under julveckorna.

Brandvarnare och hundleksaker ökar kraftigt i december
Utöver traditionsenliga varor som lutfisk, grönkål och julmust går även försäljningen av skyddsutrustning upp under december. Produkter som brandvarnare och brandsläckare stiger med närmare 300 procent.

Att våra husdjur ligger oss varmt om hjärtat är ingen nyhet, men precis som till övriga familjemedlemmar köper vi också julklappar till våra djur. Under julen säljer ICA cirka 130 procent mer katt- och hundleksaker än under övriga delen av året.

*Enligt ICAs kundbarometer 25 november – 10 december 2014 där 1 296 ICA-kunder svarade på frågor om julmat.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1304 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se