Trond Kongrød ny vd i ICA Norge

Trond Kongrød ny vd i ICA Norge

Solna 16 januari, 2007

Trond Kongrød har utsetts till vd/COO för ICA Norge. Han kommer närmast från posten som chef för de norska ICA-formaten.

Som vd/COO för ICA Norge kommer Trond att ingå i ICAs koncernledning och rapportera till ICAs koncernchef Kenneth Bengtsson. Trond Kongrød efterträder Erland Björn. Erland Björn kvarstår i ICAs koncernledning och går vidare till att arbeta med strategiska uppdrag för ICA-koncernen.

ICA Norge har varit inne i en stor förändringsprocess. Erland Björn har lett det arbetet under en uppbyggnadsfas i tre år. ICA Norge går nu in i en ny fas. Därmed är Erlands uppdrag i ICA Norge slutfört.

- Jag är glad att Trond har tackat ja till denna utmaning. Han är en entusiasmerande och handlingskraftig ledare som är starkt inriktad på försäljning. En profil som är helt rätt för ICA, säger Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef ICA AB.

ICA Norge är ett dotterbolag till ICA AB. Dotterbolagen i ICA-koncernen är fokuserade på butiksdrift, försäljning och etablering.

För ytterligare information: ICAs presstelefon, tel 070-253 66 60

----------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge och Baltikum. I gruppen ingår försäljningsbolagen ICA Sverige, ICA Norge, Rimi Baltic och Etos. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska kunderna genom ICA Banken. ICA äger även hälften av Netto Marknad med drygt 80 butiker i Sverige. ICA AB är ett joint venture som ägs till 40 procent av Hakon Invest AB och till 60 procent av holländska Royal Ahold. Genom aktieägaravtal har ingen av parterna bestämmande inflytande över bolaget och har därmed lika rösträtt. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett internationellt detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se