Varm choklad hetaste drycken i skidspåret

Sportlovet närmar sig och den svenska skidsäsongen går mot sin topp. Nästan varannan svensk dricker helst varm choklad på skidturen medan bara 13 procent föredrar varm blåbärssoppa. Det visar några av resultaten från ICAs senaste kundpanel* där drygt 1000 personer svarat på frågor om typiska vinterdrycker.

Försäljningen av chokladdrycker stiger med omkring 20 procent mellan januari och mars jämfört med resten av året, så att det är en populär vinterdryck råder inga tvivel om. Vi ser liknande tendenser på te, nypon- och blåbärssoppa. Kaffet däremot ligger på en hyfsat jämn försäljningsnivå över året och det trots att nästan var tredje person i undersökningen säger att deras koffeinsug ökar på vintern, säger Johan Prom, affärsområdeschef, ICA Sverige AB.

ICAs kundpanel om vinterns drycker - resultatet i korthet:

• I skidspåret dricker vi helst varm choklad (48 procent), kaffe (23 procent), varm blåbärssoppa (13 procent) och varm nyponsoppa (9 procent).
  • Koffeinsuget ökar för nästan var tredje svensk (31 procent) under vintern.
  • För att hålla oss pigga i vintermörkret dricker vi helst kaffe (45 procent), te (19 procent) och hemmagjord fruktsmoothie eller fruktjuice (8 procent).
  • Bubbelvatten, juice och läsk toppar listan över drycker vi blir mindre sugna på under vintern.
  • Närmare 16 procent fortsätter att dricka glögg så länge det är kallt ute medan
    37 procent uppger att glöggsuget upphör direkt efter jul.

Läs mer om undersökningen här

*ICAs kundpanel består av cirka 2900 kunder som rekryterats slumpmässigt via telefon. Den aktuella undersökningen besvarades av 1016 personer och låg ute från den 5 december till och med den 20 december 2013.

Om ICA
ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1330 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA, se www.ica.se