• ice.net/

Ice.net inleder offensiv utbyggnad av mobilt bredband i hela Skandinavien – väljer Ericsson för att växla upp teknik och täckning

Ice.net fördubblar kapaciteten i sitt mobila bredbandsnät i Skandinavien och ökar täckningen ytterligare. Inför satsningen väljer ice.net Ericsson som teknikpartner och befintliga noder i nätet kommer därför att bytas ut. Ice.nets mobila bredband har redan idag Sveriges bästa yttäckning med 90 procent av landets yta och erbjuder turbo 3G-prestanda i glesbygdsområden och kustband där inga andra operatörer har täckning. Ice.net förvärvades i början av 2009 av Access Industries, en USA-baserad industrikoncern.

Valet av Ericsson som leverantör innebär också att ice.net under 2010 kommer att kunna uppgradera nätets prestanda betydligt. Överföringshastigheterna flerdubblas samtidigt som kapaciteten i nätet utökas. – Vi väljer Ericsson för att säkerställa att ice.nets kunder får en teknisk plattform av en etablerad aktör med stark lokal närvaro, hög kvalitet och tydlig långsiktig plan för såväl utveckling som service och underhåll, säger ice.nets VD Per Borgklint. – Ice.nets mobila bredband är livsviktigt för många av våra kunder, exempelvis kraftindustrin och blåljusverksamheter som polis, räddningstjänster och ambulanshelikoptrar. Vi är mycket glada att vi nu på ett ännu bättre sätt kan säkerställa nätets framtida utveckling. Detta samarbete med Ericsson är en tydlig konsekvens av ice.nets ägare Access Industries beslutsamhet att ge våra kunder högsta tänkbara kvalitet. – Detta är en mycket viktig affär för Ericsson och vi är mycket glada att få ice.nets förtroende, säger Mikael Bäckström, ansvarig för Ericssons försäljning i Norden och Baltikum. – Ericsson har alltid haft lokal närvaro i Norden som väl motsvarar ice.nets höga krav. Ice.net blir också vår allra första kund som får den senaste uppgraderingen av CDMA, vilken förbättrar nätets prestanda ytterligare. Pressmöte klockan 14.00 lokal tid idag 16 februari på Mobile World Congress i Barcelona Media är välkomna till pressträff med Per Borgklint och Mikael Bäckström i dag 16 februari klockan 14.00 lokal tid i Ericssons hall 6. Vänligen registrera i pressdesken vid ingången. Fakta ice.net Erbjudande: Ice.net levererar mobilt bredband med Skandinaviens bästa yttäckning. Täckning: Ice.net täcker 84% av den skandinaviska landytan och cirka 50 kilometer ut i kustbandet. I Sverige har ice.net cirka 90% yttäckning. Prestanda: Ice.nets mobila bredband har överföringshastighet från 3,1 till 14 Mbit/sekund. Teknik: Ice.nets mobila bredband bygger på världens största 3G-standard, CDMA, som är utvecklat med särskild tanke på täckning i stora geografiska områden. Bolagsfakta: Ice.net ägs sedan 2009 av Access Industries, en amerikansk industrikoncern. Access Industries har lång erfarenhet av investeringar i telekomindustrin, särskilt inom mobilt bredband. Access Industries har flera långsiktiga investeringar i den globala mediaindustrin.