Emirates och Icelandair undertecknar ett Codeshare-avtal

Icelandair och Emirates har undertecknat ett Codeshare-avtal som kommer att göra det möjligt för kunder att resa sömlöst över de två flygbolagens nätverk och öppna för nya och spännande resvägar. Flygningarna kommer att vara tillgängliga för försäljning från och med den 1 september 2024, under förutsättning att nödvändiga regulatoriska godkännanden erhålls.

Avtalet kommer avsevärt att öka båda flygbolagens erbjudanden för bekväma anslutningar där kunder kan resa med en enda biljett och få sitt bagage incheckat hela vägen till slutdestinationen. Icelandairs passagerare i Nordamerika och Island kan ansluta österut via Emirates nätverk till Dubai, och Emirates globala passagerare kan ansluta västerut via Icelandairs nätverk till Island. Icelandair och Emirates förväntar sig att ytterligare utveckla och expandera partnerskapet i framtiden.

Bogi Nils Bogason, Icelandair president och CEO:

"Vi är mycket glada att kunna tillkännage Emirates, det största flygbolaget i Mellanöstern, som vår sjunde globala codeshare-partner. Vi har och kommer att fortsätta expandera vårt nätverk av partnerflygbolag, med fokus på att samarbeta med flygbolag som erbjuder utmärkt service och anslutningar. Emirates omfattande nätverk kommer att öppna upp för spännande och bekväma resmöjligheter för våra kunder, och vi ser mycket fram emot det utökade samarbetet."

Adnan Kazim, Emirates’ Deputy President och Chief Commercial Officer:

"Vi är glada att samarbeta med Icelandair och erbjuda våra kunder tillgång till nya och spännande destinationer utöver vårt eget nätverk. Island är en otroligt populär destination med fantastisk natur, vilket gör ön till en drömdestination för fritidsresenärer. Vi ser fram emot vårt nya partnerskap med Icelandair och är övertygade om att det kommer att växa ytterligare för att erbjuda ännu fler anslutningar och alternativ för resenärer."

För mer information, kontakta:

Stefanie Malmhester
Presskontakt, StrandbergHaage
stefanie.malmhester@strandberghaage.se
+46 72 523 14 44

Om Icelandair

Med ett omfattande ruttnätverk använder Icelandair Islands unika geografiska läge som en knytpunkt mitt emellan Europa och Nordamerika, och erbjuder direktflyg till mer än 50 destinationer. Utöver det internationella ruttnätverket driver Icelandair ett inrikesnätverk på Island, en flygfrakt- och logistikverksamhet samt flygplansleasing och konsulttjänster.

Sedan flygbolaget grundades 1937 har Icelandair stadigt utvidgat sitt ruttnätverk och transporterade 2023 4,3 miljoner passagerare till 55 destinationer i Europa och Nordamerika, sysselsatte cirka 3 600 heltidsanställda och genererade en total omsättning på 1,5 miljarder USD.