Icelandair: Antal passagerare ökade med 10 % i augusti

I augusti 2024 transporterade Icelandair 601 000 passagerare, en ökning med 10 % jämfört med augusti 2023. Under månaden reste 33 % till Island, 13 % från Island, 50 % via Island och 4 % inom Island. Kabinfaktorn var 86,9 %, en ökning med 3 procentenheter mellan åren. Punktligheten uppgick till 82,8 %, en ökning från 78,9 % förra året. Hittills i år har Icelandair transporterat 3,2 miljoner passagerare, vilket är 8 % mer än förra året.

Bogi Nils Bogason, CEO och President för Icelandair:

"I augusti såg vi en imponerande ökning av antalet passagerare med 10 procent, vilket gör det till en av våra mest hektiska månader hittills. Vi fortsätter att se en minskning av antalet passagerare på passagerarmarknaden jämfört med föregående år, men som framgår av den förbättrade kabinfaktorn har vi lyckats kompensera för detta genom att flytta vårt fokus till via-marknaden. Noterbart är att denna marknad inkluderar turister till Island, eftersom 18 000 av våra via-passagerare använde vår Stopover-produkt under augusti, en ökning med 5 000 sedan förra året. Dessa resenärer stannade på Island i en till sju dagar på väg över Atlanten, vilket skapade viktiga affärsmöjligheter för turismen på Island.

Vi är mycket nöjda med att se vår fortsatt starka punktlighet, vilket är tack vare det hårda arbetet från Icelandair-teamet. Eftersom vi fortsätter att fokusera på att förbättra vår service är vi glada över att lägga till Lissabon till vårt växande nätverk i oktober. Denna nya destination kommer att komplettera det kommande strategiska partnerskapet med TAP-flygbolagen och lägga till spännande nya resealternativ via Lissabon."

Kontaktuppgifter Investerare: Iris Hulda Thorisdottir, Director Investor Relations. E-post: iris@icelandair.is Media: Asdis Petursdottir, kommunikationsdirektör. E-post: asdis@icelandair.is

Om Icelandair

Med ett omfattande linjenätverk använder Icelandair Islands unika geografiska läge som ett nav mitt emellan Europa och Nordamerika och erbjuder direktflyg till mer än 50 destinationer. Utöver det internationella linjenätet driver Icelandair ett inrikesnät på Island, en flygfrakts- och logistikverksamhet samt flygplansleasing och konsulttjänster.

Sedan starten 1937 har Icelandair stadigt utökat sitt linjenät och 2023 transporterat 4,3 miljoner passagerare till 55 destinationer i Europa och Nordamerika, sysselsatt cirka 3 600 heltidsanställda och genererat totala intäkter på 1,5 miljarder USD.

Besök gärna webbplatsen för mer information:https://www.icelandair.com/sv-se/