Icelandair börjar flyga till Lissabon

Report this content

Icelandair kommer addera Portugals huvudstad Lissabon till sitt linjenät med två flygningar i veckan, på måndagar och fredagar. Den nya rutten introduceras den 11 oktober i år.

Lissabon är en spännande destination, känd för sin rika historia, charmiga kvarter, arkitektur, matkultur och flera UNESCO-världsarv. Med sitt milda väder är staden en perfekt destination, oavsett om det är för den rika kulturen, stadspauser, stränder eller shopping,

Den nya rutten har blivit möjlig tack vare ett samförståndsavtal (MoU) mellan Icelandair och det portugisiska nationella flygbolaget TAP Air Portugal, som också stärker deras strategiska partnerskap. Enligt villkoren i samförståndsavtalet kommer flygbolagen att arbeta mot ett codeshare-avtal. Code-share avtalet gör det möjligt för kunder att smidigt resa över de två flygbolagens nätverk vilket öppnar upp för nya och spännande resekorridorer mellan Island och Lissabon samt vidare till andra destinationer. Båda flygbolagen är kända för sina stopover-program, som erbjuder passagerare möjlighet att uppleva flygbolagens hemländer på vägen mellan destinationerna, utan extra flygkostnad.

Bogi Nils Bogason, Icelandair president och CEO:

”Vi är väldigt glada att annonsera Lissabon som det senaste tillägget till vårt omfattande linjenät samtidigt som vi ökar vårt partnerskap med TAP Air Portugal. Lissabon har mycket att erbjuda våra kunder, och det utökade partnerskapet kommer addera bekväma resekorridorer till många destinationer i Brasilien och Afrika. Vi har och kommer att fortsätta att utöka vårt nätverk av partnerflygbolag, med fokus på att arbeta med flygbolag som erbjuder fantastisk service och sammanlänkning. Vi är glada att utöka vårt partnerskap med TAP och ser fram emot att arbeta med dem för att göra resorna för våra resenärer smidiga och bekväma.”

Luís Rodrigues, CEO TAP Air Portugal:

“Vi tror att partnerskapet med Icelandair kommer att berika portfolion av resmöjligheter och destinationer som vi erbjuder kunder genom vårt nätverk. Genom att samarbeta med Icelandair får vi möjligheten att erbjuda sömlösa flygresor till Island, en av de mest spännande destinationerna, och öppna vårt omfattande nätverk av destinationer från vår Lissabon hubb till alla Icelandairs kunder. Vi ser fram emot att samarbeta med Icelandair till förmån för alla reseälskare.”

För mer information, kontakta:

Stefanie Malmhester
Presskontakt, StrandbergHaage
stefanie.malmhester@strandberghaage.se
+46 72 523 14 44

Om Icelandair

Med ett omfattande ruttnätverk utnyttjar Icelandair Islands unika geografiska läge som en hubb mitt emellan Europa och Nordamerika, och erbjuder direktflyg till över 50 destinationer. Utöver det internationella ruttnätverket driver Icelandair även ett inrikesnätverk på Island, en luftfrakt- och logistikverksamhet samt erbjuder flygplansleasing och konsulttjänster.

Sedan 1937, då Icelandair grundades, har flygbolaget stadigt expanderat sitt ruttnätverk och transporterade år 2023 4,3 miljoner passagerare till 55 destinationer i Europa och Nordamerika. Bolaget sysselsatte cirka 3 600 heltidsanställda och genererade en total omsättning på 1,5 miljarder USD. För mer information, besök vår webbplats: https://www.icelandair.com/sv-se/