Icelandair inleder samarbete med Southwest Airlines och lanserar ny linje till Nashville 2025

Icelandair fortsätter att stärka sin närvaro i Nordamerika genom att teckna ett samarbetsavtal med Southwestern Airlines inför 2025. Genom detta partnerskap blir Icelandair Southwest Airlines första flygbolagspartner, vilket gör det enkelt för kunder att smidigt koppla samman de två bolagens linjenät. Samtidigt fortsätter Icelandair att expandera sitt linjenät och introducerar en ny direktlinje från Reykjavik till Nashville, Tennessee, sommaren 2025.

– Vi är mycket glada över att få lägga till Southwest i vår växande portfölj av partnerskap och ser det som en stor ära att bli deras första flygbolagspartner. Detta samarbete öppnar upp många spännande resealternativ för våra kunder, och vårt omfattande nätverk i Europa blir tillgängligt för Southwest-resenärer. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans för att göra våra gemensamma passagerares resor både smidiga och minnesvärda, säger Bogi Nils Bogason, VD på Icelandair.

Partnerskapet stärker Icelandairs närvaro på den nordamerikanska marknaden, där Baltimore-Washington blir den första anslutningspunkten mellan de båda bolagen. Icelandairs linjenät omfattar för närvarande 34 destinationer i Europa och 17 i Nordamerika.

– Icelandair blir vår första partner, och vi delar ett gemensamt fokus på varm gästfrihet och att erbjuda resenärer bra värde för pengarna. Detta samarbete gör det möjligt för Southwest att utöka sitt globala linjenät utöver de närmare 120 destinationer vi redan trafikerar i Nordamerika, säger Ryan Green, Executive Vice President för Southwest Airlines.

Som en del av denna expansion lanserar Icelandair också en ny direktlinje från Reykjavik till Nashville, Tennessee, med start den 16 maj 2025. Den nya rutten kommer att trafikeras fyra gånger i veckan fram till slutet av oktober.

– Vi är mycket glada över att kunna erbjuda Nashville som en ny destination i vårt nordamerikanska nätverk. Denna rutt kommer att öppna nya möjligheter för resenärer från sydöstra USA att upptäcka Island och våra många europeiska destinationer, fortsätter Bogi Nils Bogason.

Resenärer har även möjlighet att boka ett stopp på Island på väg till någon av Icelandairs 34 destinationer i Europa, vilket ger en unik möjlighet att kombinera en vistelse på Island med vidare resor i både USA och Europa.

För mer information, kontakta:
Stefanie Malmhester
Presskontakt, StrandbergHaage
stefanie.malmhester@strandberghaage.se

Om Icelandair

Med ett omfattande ruttnätverk utnyttjar Icelandair Islands unika geografiska läge som en hubb mitt emellan Europa och Nordamerika, och erbjuder direktflyg till över 50 destinationer. Utöver det internationella ruttnätverket driver Icelandair även ett inrikesnätverk på Island, en luftfrakt- och logistikverksamhet samt erbjuder flygplansleasing och konsulttjänster.

Sedan 1937, då Icelandair grundades, har flygbolaget stadigt expanderat sitt ruttnätverk och transporterade år 2023 4,3 miljoner passagerare till 55 destinationer i Europa och Nordamerika. Bolaget sysselsatte cirka 3 600 heltidsanställda och genererade en total omsättning på 1,5 miljarder USD. För mer information, besök vår webbplats: https://www.icelandair.com/sv-se/