Upptäck Island i höstskrud

Report this content

Haust (höst på isländska) är utan tvekan den bästa tiden att besöka Island och varar från september till november. Upptäck uråldriga traditioner och det dramatiska isländska landskapet när naturen uttrycker sig som mest. Island är också en gömd pärla för extremsport, till exempel dykning mellan tektoniska plattor.

I september kommer en av de mest efterlängtade säsongsbetonade händelserna – den årliga fårinsamlingen, kallad réttir. Efter lamningssäsongen i maj släpps över 800 000 får fria att ströva omkring i Islands berg och dalar för att beta av sommarens gräs och bär.

De måste dock hämtas efter sommaren, då folk samlar ihop sina får i runda fållor, ofta till fots eller på islandshästar, med sina trogna fårhundar. Denna uråldriga jordbruksmetod för vänner, familjer och grannar samman när de sorterar får, spelar musik och har picknick.

Turister är alltid välkomna att delta i det roliga, med reseföretag som erbjuder dagsutflykter för att se festligheterna och möjligheter för erfarna ryttare att engagera sig i insamlandet.

Adrenalinkickar från extremdykning eller lugnet i varma källor

Island är en unik plats för extremsporter. På sötvattensdykplatser som Eyjafjörður-fjorden på norra Island eller Silfra-sprickan i Þingvellir finns mystiska geotermiska klippformationer att utforska på nära håll när du dyker mellan tektoniska plattor eller runt undervattensskorstenar. Flertalet äventyrliga utflykter är tillgängliga över hela Island, oavsett om man är ute efter en touch av spänning eller en actionfylld resplan.

Om extremsporter inte är din stil, eller om du vill varva ner efter en adrenalinkick, är Island hem för ett överflöd av naturliga varma källor och dussintals termiskt uppvärmda offentliga pooler, där de mest kända platserna är Blå lagunen och Sky Lagoon.

Besök gärna Icelandairs hemsida för guider genom alla årstider.

Stefanie Malmhester
StrandbergHaage

stefanie.malmhester@strandberghaage.se
+46 72 523 14 44

Om Icelandair

Med ett omfattande linjenät använder Icelandair Islands unika geografiska läge som ett nav halvvägs mellan Europa och Nordamerika och erbjuder direktflyg till mer än 50 destinationer. Utöver det internationella linjenätet driver Icelandair ett inrikesnät på Island, en flygfrakts- och logistikverksamhet samt flygplansleasing och konsulttjänster.

Sedan grundandet 1937 har Icelandair stadigt utökat sitt linjenät och transporterade 2023 4,3 miljoner passagerare till 55 destinationer i Europa och Nordamerika, sysselsatte cirka 3 600 heltidsanställda och genererade en total omsättning på 1,5 miljarder USD. Besök gärna hemsidan för mer information: https://www.icelandair.com/se