iCellate Medical har analyserat det första patientprovet i METRO-studien

Report this content

Stockholm, Sverige – 15 december 2023 – iCellate fortsätter valideringen av sin plattform för cirkulerande tumörceller (CTC) CellMate® i olika cancertyper. Den här veckan har vi tagit med det första patientprovet i METRO-studien, en multicenter fas III-studie i prostatacancer som utförs i Sverige.

CellMate® är en cirkulerande tumörcell (CTC)-baserad plattform för tidig detektion av cancerceller och biomarköranalys. Isoleringen av CTC i blodet ger en mer omfattande analys av genomiska och proteinbiomarkörer för att stödja val av behandling.

Klinisk praxis för diagnos och karakterisering av cancer kräver idag en tumörvävnadsbiopsi. En vävnadsbiopsi är dock inte alltid tillgänglig och kan vara förknippad med komplikationer.

Målet med METRO-studien är att studera metastaserad prostatacancer med begränsad spridning. Standardbehandling kommer att jämföras med precisionsstrålning förutom att undersöka om precisionsstrålning kan förlänga överlevnaden.

METRO-studien inkluderar män med nyupptäckt prostatacancer eller recidiv efter kurativ behandling med 1-3 fjärrmetastaser identifierade av PSMA-PET. Patienterna randomiseras mellan vanlig hormonbehandling och behandling med precisionsstrålning mot synliga metastaser i tillägg. Studien planerar att omfatta 118 patienter.

CellMate® i prostatacancer

Trots att prostatacancer är den vanligaste cancerformen hos män förblir frågan om man ska genomföra allmän screening av prostatacancer obesvarad. Dagens verktyg för screening, PSA (prostataspecifikt antigen) och Sthlm3-test, har inte uppnått tillräckligt hög känslighet för att godkännas för nationell screening.

Målet är att utreda CellMates® förmåga att detektera CTC i olika sjukdomsstadier, samtidigt som man undersöker uttrycket av cellytmarkören PSMA (prostataspecifikt membranantigen). Cancerpatienter som uttrycker PSMA kan dra nytta av en PSMA-inriktad behandling, ett växande utvecklingsområde inom läkemedelsindustrin.

- Vi vill visa att CellMate® kan upptäcka PSMA-positivitet i paritet med PET-skanning vilket möjliggör spännande samarbetsmöjligheter med läkemedelsföretag. Att använda CellMate® som en companion diagnostic för riktade läkemedel skulle innebära att fler patienter får rätt behandling på ett kostnadseffektivt sätt, säger Pelle Redare, VD för iCellate.

Iohn Ryott
COO
iohn.ryott@icellate.se

Om iCellate

iCellate grundades 2011 som en spinoff från forskning som bedrevs vid Karolinska Institutet och Karolinska sjukhuset. Företaget har sitt huvudkontor och ackrediterade laboratorium i Hagalund i Solna, där det utför alla sina tjänster. iCellate analyserar cirkulerande tumörceller (CTC) och DNA för att stödja läkare med cancerdiagnostik under hela sjukdomens livscykel. Läs mer på icellate.se.

Taggar: