iCellate Medical startar inklusion av patientprover i två nya kliniska studier

Report this content

Stockholm, Sverige – 3 oktober 2023 – iCellate fortsätter valideringen av sin plattform för cirkulerande tumörceller (CTC), CellMate®, i olika cancerindikationer. Denna vecka räknar vi med att inkludera de första patientproverna i två nya studier, en prostatastudie i samarbete med Capio Urologiskt Centrum i Liljeholmen och en bukspottkörtelstudie tillsammans med Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.

Kliniska bevis är för närvarande ett fokusområde för iCellate, det vill säga mer data för att stödja den kommersiella satsningen att etablera CellMate® som en companion diagnostic i läkemedelsutvecklingsprojekt och använda CellMate® kliniskt vid bukspottkörtelcancer för att bevisa malignitet innan tumörminskande terapi.

CellMate® är en cirkulerande tumörcell (CTC)-teknologi för cancercelldetektion och biomarköranalys. Isoleringen av CTC i blodet ger en mer omfattande analys av genomiska- och proteinbiomarkörer för att stödja val av behandling.

Klinisk praxis för diagnos och karakterisering av cancer kräver idag en vävnadsbiopsi av primärtumören. En vävnadsbiopsi är dock inte alltid tillgänglig och kan vara förknippad med komplikationer.

CellMate® i prostatacancer

Trots att prostatacancer är den vanligaste cancerformen hos män förblir frågan om allmän prostatacancerscreening obesvarad. Dagens verktyg för screening, PSA- (prostataspecifikt antigen) och Sthlm3-test, har inte uppnått tillräckligt höga känslighetsnivåer för att godkännas för nationell screening.

Syftet är att fastställa CellMates® förmåga att detektera CTC över sjukdomsstadier, men också att analysera uttrycket av cellytmarkören PSMA (prostataspecifikt membranantigen). En prostatacancerpatient som uttrycker PSMA kan dra nytta av en PSMA-inriktad terapi, ett växande utvecklingsområde inom läkemedelsindustrin.

CellMate® vid cancer i bukspottkörteln

Bukspottkörtelcancer har en av de sämsta prognoserna jämfört med andra cancertyper. Symtomen är vanligtvis diffusa och tumören upptäcks ofta först efter att den har spridit sig till andra organ (ungefär 70–80 % av fallen), då den anses vara obotlig.

iCellate strävar efter att ge patienter med bukspottkörtelcancer rätt vård vid rätt tidpunkt genom att använda CellMate®. Det kan användas som ett verktyg för tidig upptäckt för en ökad chans att överleva, särskilt i högriskgrupper, och/eller för att vägleda val av behandling.

iCellates tidiga resultat i bukspottkörtelcancer har vida överträffat förväntningarna, särskilt i tidiga sjukdomsstadier, vilket tyder på att CellMate® kan ha en framtida roll att spela vid tidig upptäckt. En halv miljon människor diagnostiseras med cancer i bukspottkörteln varje år och upp till 30 % av patienterna kan dra nytta av ett CellMate®-test för att bekräfta tumörmalignitet för att få tumörminskande behandling. CellMate® är lätt att repetera och kan användas under hela behandlingen för att övervaka dess effekt.

– Vi är glada över att återigen se både nyfikenhet och vilja att testa våra innovationer inom sjukvården, säger VD Pelle Redare. Vi vet alla att cancer måste diagnostiseras tidigare än vad som görs idag, och vi är glada över att samarbeta med våra kliniska partners för att få detta att hända, fortsätter Pelle.

Iohn Ryott
COO
iohn.ryott@icellate.se

Om iCellate:

iCellate är ett svenskt life science-företag som grundades 2011 med sitt laboratorium och kontor i Stockholm. iCellate utvecklar cancerdiagnostiska tjänster över cancerns livscykel, från ärftlig cancerrisk (GeneMate®) till tidig upptäckt, behandlingsprediktion och behandlingsövervakning (CellMate®).

Teknikerna bygger på forskning från Karolinska Institutet i samarbete med Karolinska Universitetssjukhuset och Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.

iCellate är ackrediterat av Swedac som ett medicinskt laboratorium enligt ISO 15189

Läs mer på icellate.com.