iCellate Medical tar in 16 MSEK i en nyemission för vidare klinisk validering och kommersialisering

Report this content

Stockholm, 30 juni 2018 - iCellate Medical har emitterat 16 MSEK i nytt eget kapital, från såväl befintliga som nya aktieägare. iCellates mission är att upptäcka cancer tidigt, när den fortfarande kan botas, och för att styra individuella terapier.

iCellate, ett privatägt svenskt medtechbolag, är världsledande inom cancerdiagnostik och cancer management. 10 av de 16 miljoner kronorna kommer från nya aktieägare, där följande bör noteras; fonden "Albert & Annas minne" (efterkommande till Sandvik ABs grundare) och Stassi Anastassov (tidigare Proctor & Gamble Executive). Pelle Redare, VD för iCellate, kommenterar: "Vi är väldigt stolta över att attrahera så kvalificerade investerare i denna emission för att ge ytterligare bevis för iCellates banbrytande teknik och förbättra patientvården."

Det tillförda kapitalet kommer att användas för ytterligare klinisk validering av tidig upptäckt av prostatacancer och kliniskt nyttjande inom individbaserad cancerbehandling.

iCellate har utvecklat en patenterad teknik för att detektera och analysera en ny provtyp, s.k. cirkulerande tumörceller (CTC). Cancer sprider sig från en primärtumör till avlägsna delar av kroppen via CTC som migrerar via blod- och lymfsystemen. Genom att identifiera och analysera dessa CTC kan iCellate hjälpa läkare att upptäcka cancer och rikta behandlingen.

Vad som också gör CTC intressanta är möjligheten att sekvensera genomet hos de upptäckta cellerna. Med sekvenseringsinformation från CTC, kompletterad med avancerad bioinformatik och klinisk tolkning, kan iCellate vägleda vilka onkogena genetiska varianter som orsakar sjukdomen, hur den ska behandlas och guida var den primära tumören förmodligen finns i kroppen.

iCellate publicerade nyligen en banbrytande screeningstudie av en högriskpopulation av 3388 subjektivt friska individer (ICELLATE2). Resultaten av studien visade för första gången att screening för cirkulerande tumörceller kan användas som ett lovande nytt screeningtest för tidig upptäckt av cancer.

Om iCellate Medical
iCellate är en spinn off från Karolinska Institutet. Företaget har sitt kontor och laboratorium nära Karolinska Universitetssjukhuset och Karolinska Institutet i Stockholm, där bolaget utför sina tjänster.

Taggar: