iCellate Medical tar in 20 MSEK i ny finansieringsrunda

Report this content

Stockholm, Sverige – 8 juni 2023 - iCellate Medical har stängt en finansieringsrunda som tillfört bolaget 20 MSEK via en nyemission från en kombination av befintliga och nya aktieägare. iCellate utvecklar cancertester för tidig upptäckt och behandlingsstyrning så att enskilda patienter kan behandlas med precision.

iCellate är ett privatägt life science företag, som arbetar med banbrytande tekniker inom tumörprofilering. Genom vätskebiopsier, analys av tumörmaterial i blodet eller saliven, banar iCellate vägen för precisionsmedicin att nå fler patienter. Pågående kliniska studier baserade på iCellates cirkulerande tumörcells (CTC)-teknologi, CellMate®, visar mycket lovande resultat i flera cancertyper inklusive prostatacancer, pankreascancer, äggstockscancer och kolorektalcancer.

"Det har varit tuffare än någonsin att få in kapital med tanke på det rådande klimatet, trots att våra tidiga data vida överträffat förväntningarna. Jag tror att det är ett bra tillfälle att investera nu – risken är absolut lägre än för ett år sedan och framtiden ser mycket ljus ut för oss”, säger Pelle Redare, iCellates VD.

Investeringsrundan har främst letts av befintliga aktieägare, inklusive ledningsgruppen och styrelseledamöter.

Under det kommande året strävar företaget efter att initiera samarbete med läkemedelsföretag för att tillhandahålla en s.k. companion diagnostics för deras riktade terapier genom sin CellMate®-plattform. CellMate® inkluderar analys av både genomiska- och proteinbiomarkörer. En annan applikation av intresse är att använda detektering av CTC med hjälp av CellMate® för att avgöra om en bukspottkörtelcancerpatient är lämpad för tumörminskande behandling före operation.

Pelle fortsätter, "Vi är tacksamma för det fortsatta stödet från våra aktieägare och räknar med att vi kommer att vara redo för en större runda i slutet av året."

Pelle Redare
pelle.redare@icellate.se

iCellate grundades 2011 som en spinoff av forskning från Karolinska Institutet och Karolinska sjukhuset. Företaget har sitt huvudkontor och laboratorium i Stockholms Hagalund, där det utför alla sina tjänster.

iCellate analyserar cirkulerande tumörceller (CTC) och genomiskt DNA för att stödja läkare i cancerdiagnos under hela sjukdomens livscykel.

Läs mer på icellate.com.

Taggar:

Citat

Det har varit tuffare än någonsin att få in kapital med tanke på det rådande klimatet, trots att våra tidiga data vida överträffat förväntningarna. Jag tror att det är ett bra tillfälle att investera nu – risken är absolut lägre än för ett år sedan och framtiden ser mycket ljus ut för oss.
Pelle Redare, VD