• ICF/

Rutinerade experter avslöjar 4 tips för framgångsrik teamcoaching.

Stockholm den 7 augusti 2023

ICF International Coaching Federation Sweden (ICF) har haft äran att intervjua tre mycket erfarna teamcoacher för att dela med sig av sina insikter och bästa tips inom teamcoaching. Anja Lindberg PCC**, Britt Weide MCC* och Anna Sanderoth Vilkas MCC*, delar generöst med sig av sina kunskaper för att hjälpa företag och organisationer att maximera potentialen i sina team och nå framgång. Teamcoaching växer i popularitet och är en kraftfull metod för att skapa starka och samarbetsvilliga team.

Teamcoaching erbjuder företag och organisationer fördelar som förbättrat samarbete, ökad prestation, förbättrad kommunikation, utveckling av ledaregenskaper och individuell tillväxt hos teammedlemmarna. Genom att stödja teamets utveckling kan teamcoaching bidra till att skapa starka och välfungerande team som når sina mål och levererar framgångsrika resultat.

Vad är då viktigt att tänka på?

Britt Weide betonar vikten av att skapa psykologisk trygghet inom teamet och säger:

"Skapa psykologisk trygghet i gruppen för mer tillit. Alla i teamet är viktiga för samverkan och samskapande. Genom att skapa en atmosfär där teamet känner sig tryggt och bekvämt att dela idéer och utmana varandra kan organisationer främja öppen kommunikation och ömsesidigt förtroende.”

Anna Sanderoth Vilkas understryker vikten av att integrera teamledaren i coachingprocessen och säger:

"Teamcoachens uppgift är att göra sig överflödig. Låt teamet ta ansvar för sin utveckling. Genom att involvera teamledaren i coachingprocessen främjas utveckling samtidigt som teamets samarbete stärks.”

Här är 4 nyckeltips från experterna för framgångsrik teamcoaching:

1. Skapa psykologisk trygghet: Se till att skapa en atmosfär där teamet känner sig tryggt och bekvämt att dela idéer och utmana varandra.
  2. Fokusera på individens roll: Förstå och beakta varje individs styrkor, behov och drivkrafter för att optimera samarbetet i teamet.
  3. Kommunicera tydligt: Säkerställ att kommunikationen är öppen, transparent och löpande för att undvika missförstånd och konflikter.
  4. Ge tid för reflektion och lärande: Skapa utrymme för teamet att reflektera över sin utveckling, identifiera lärandemöjligheter och implementera förbättringar.

Genom att tillämpa dessa experters beprövade metoder och strategier kan organisationer förvandla sina team till att bli mer dynamiska och samarbetsorienterade.

Anja Lindberg avslutar med orden:

”Genom att navigera genom utmaningar, främja ömsesidig tillit och skapa en positiv arbetsmiljö där varje individ kan blomstra, kan organisationer maximera potentialen i sina team och nå framgång”.

Du kan läsa hela intervjun här: https://coachingfederation.se/teamcoachens-uppgift-ar-att-gora-sig-overflodig/

För ytterligare information, vänligen kontakta.

Anna Sanderoth Vilkas
Ordförande ICF Sverige

E-postadress: anna.sanderothvilkas@coachingfederation.se

INFO ICF:

ICF (International Coaching Federation) Sweden Chapter, är den svenska avdelningen av ICF, den ledande globala organisationen för coaching. ICF Sverige strävar efter att stödja och främja utvecklingen av coaching som profession inom Sverige genom att erbjuda utbildningar och professionell utveckling för coacher. Genom att etablera höga etiska standarder, erbjuda kontinuerlig utbildning och främja samarbete inom coachinggemenskapen, strävar ICF Sverige efter att skapa en stark och pålitlig plattform för professionella coacher och stärka coachingens professionella trovärdighet och inflytande i Sverige.

Länk: www.icfssverige.se

*MCC (Master Certified Coach) är en prestigefylld beteckning inom coachingprofessionen som tilldelas av International Coaching Federation (ICF). Det är den högsta nivån av certifiering som en coach kan uppnå och erkänner en exceptionell kompetens och erfarenhet inom coachingområdet.

För att uppnå MCC-certifiering måste en coach uppfylla strikta kriterier som fastställts av ICF, inklusive dokumentation av omfattande coachingtimmar, genomgång av coachens kompetens och demonstration av en djupgående förståelse för coachingens teori och praktik.

** PCC (Professional Certified Coach) är en beteckning inom coachingprofessionen som tilldelas av International Coaching Federation (ICF). Det är den näst högsta certifieringsnivån som erkänner en hög kompetensnivå och erfarenhet inom coaching.

För att uppnå PCC-certifiering måste en coach uppfylla strikta kriterier som fastställts av ICF, inklusive dokumentation av coachingtimmar och en bedömning av coachens kompetensnivå inom coachingens kärnkompetenser.

Taggar: