ICL Invia blir Fujitsu Invia

Report this content

ICL Invia blir Fujitsu Invia ICL Invia byter namn till Fujitsu Invia den 1 april 2002. Japanska Fujitsu, som sedan länge är ICLs största ägare, genomför nu namnändringar världen över för att stärka sitt varumärke. För Sveriges del innebär det att ICL Invia föreslås bli Fujitsu Invia, som därmed bidrar till att bredda Fujitsus erbjudande genom ökad tydlighet av varumärket och dess innehåll. Fujitsu Invia är en av Nordens ledande inom områdena tjänster för IT- infrastruktur, IT-applikationer och innovativa e-handelslösningar. I erbjudandet ingår outsourcing av IT-infrastrukturer genom det egna konceptet Provia. Såväl gruppens struktur som erbjudanden kommer att behållas. Namnbytet medför inga ägarförändringar. Fujitsu Invia kommer fortsatt att vara en oberoende verksamhet i Norden som ska stå på egna ben. För kunderna blir det lättare att se hur de kan dra nytta av hela koncernens kompetens. - Genom att ändra namnet till Fujitsu Invia stärker Fujitsu sin satsning på tjänster och får därmed en tydligare och mer komplett profil i Sverige, vilket gör det lättare för kunderna att förstå bredden och djupet i vår verksamhet, säger Jan Henriques, vd för ICL Invia i Sverige. Som del i den globala Fujitsu-koncernen och dess konkurrenskraft kommer Fujitsu Invia även att kunna erbjuda totallösningar för internationella kunder. - Vi ska alltid erbjuda våra kunder konkret affärsnytta. Invias division Services fortsätter arbetet i framkant på outsourcing. Divisionen Solutions fokuserar på lösningar för detaljhandeln. Ur ett nordiskt perspektiv kommer Solutions även fortsättningsvis att leverera innovativa och avancerade lösningar inom e-handel, mobila lösningar, CRM och Supply Chain Management. Vi ska vara den mest eftertraktade på marknaden, säger Jan Henriques. ICL Invias formella namnbyte sker den 1 april. ICL Invias styrelse kallar till extra styrelsemöte i mars för att föreslå att namnet ändras till Fujitsu Invia AB. Namnbytet sker i samband med att ICL Invias brittiska moderbolag ICL Plc byter namn. Det formella namnet på ägarbolaget blir Fujitsu Services Holdings B.V. För ytterligare information, vänligen kontakta: Jan Henriques Johan Nybom VD ICL Invia i Sverige Informationschef ICL Invia i Tfn 08-793 78 78 / 070-793 Sverige 78 78 Tfn 08-793 77 41 / 070-793 E-mail: 77 41 jan.henriques@iclinvia.se E-mail: johan.nybom@iclinvia.se FAKTA Fujitsu samlar sina verksamheter inom IT-outsourcing, infrastruktur och konsulttjänster i USA och Europa i två nya bolag: - Fujitsu Services - Fujitsu Consulting Med huvudkontor i London, fokuserar Fujitsu Services på tjänster för infrastruktur medan Fujitsu Consulting, med huvudkontor i New Jersey i USA, kommer att koncentrera sin verksamhet kring konsulttjänster och IT- lösningar. ICL Invia är den nordiska divisionen inom ICL Plc för IT-tjänster. I Norden finns även ICL Nordic, som är den hårdvaruinriktade (återförsäljare Fujitsu/Siemens) delen av ICL i Norden. ICL Plc byter namn till Fujitsu Services ICL Nordic byter namn till Fujitsu Services, och ICL Invia byter namn till Fujitsu Invia. Om ICL Invia (Fujitsu Invia från den 1 april 2002) ICL Invia är en av Nordens ledande leverantörer inom områdena integrerade tjänster för infrastrukturer, IT-applikationer och innovativa e-handelslösningar. I erbjudandet ingår outsourcing av IT- infrastrukturer genom det egna konceptet Provia. ICL Invia äger en tredjedel av servicebolaget InfoCare och erbjuder därigenom kunderna ständig tillgång till helpdesk, support och landsomfattande lokal fältservice. ICLInvias huvudkontor är beläget i Helsingfors. Omsättningen för 2000/2001 uppgick till 332 MEUR. Antalet anställda i Norden är totalt ca 2300, varav ca 270 i Sverige. ICL Invia är ett företag i Fujitsu- gruppen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/11/20020211BIT00250/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/11/20020211BIT00250/bit0001.pdf