ICM förvärvar större åkerirörelse i Stockholm

Report this content

ICM förvärvar större åkerirörelse i Stockholm ICM Logistik AB (publ) har slutit avtal om att förvärva samtliga aktier i Åkeri Söderblocket AB. Söderblocket är ett av Stockholms största åkerier. Bolaget kommer att ingå i ICM fr o m den 1 februari 2002. Nettoomsättningen för Söderblocket räkenskapsåret 2000/2001 uppgick till 56,6 mkr och resultatet före avskrivningar till 1,3 mkr. Bolagets verksamhet är inriktad på distribution av gods i Stor-Stockholmsområdet. Antalet anställda är cirka 120 och antalet fordon närmare 90. Söderblocket grundades 1993. - De senaste 10 åren har befolkningen i Stockholmsregionen ökat med 11 procent. Allt tyder på att expansionen kommer att fortsätta i framtiden. Stockholm är utan tvekan, tillsammans med Öresundsregionen, tillväxtmotorn i Sverige. Därför kommer behovet av effektiva logistiklösningar i regionen att öka. Vidare innebär en växande e-handel att transporter direkt till slutkonsument ökar i omfattning, säger VD Bo Svedberg. - I och med förvärvet kommer ICM att öka årsomsättningen till cirka 180 mkr. Den nya koncernen sysselsätter omkring 250 anställda och har 130 fordon. Det innevarande verksamhetsåret blir därför ett konsolideringsår för ICM. Fokus ligger på ökad lönsamhet och positivt kassaflöde, avslutar VD Bo Svedberg. ICM Logistik AB (publ) är moderbolag i en koncern grundad 1985 som utvecklar, marknadsför och producerar logistiklösningar för oemballerat och ömtåligt gods. Flyttning av möbler och utrustning åt företag, organisationer samt myndigheter är basen i verksamheten. Andra viktiga områden är tredjepartslogistik för datautrustning, utrikes bohagstransporter, kulturtransporter samt distribution och lagring. Före ovanstående förvärv omsätter ICM cirka 120 mkr och sysselsätter i genomsnitt 130 anställa,. Egna terminaler finns i Göteborg, Lund, Stockholm och Örebro. Fordonsflottan består av fjärrlastbilar och lastbilar för distribution samt växelflak och containrar. Bolagets aktie är noterad vid AktieTorget sedan oktober 2001. För ytterligare information: ICM Logistik AB (publ), VD Bo Svedberg, tfn: 08 - 445 70 95, mobil: 0733 - 25 77 26, e-post: bo.svedberg@icm.se. Bolagets hemsida har adressen www.icm.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/22/20020122BIT00190/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/22/20020122BIT00190/bit0002.pdf