ICM genomför nyemission av aktier

Report this content

ICM genomför nyemission av aktier Syftet med nyemissionen i ICM Logistik AB (publ) är att skapa ett incitament till ökat engagemang bland personalen samt att sprida aktieägandet till allmänheten inför en planerad notering av aktien vid AktieTorget i slutet av september. Kapitaltillskottet uppgår till högst 1,2 mkr före avdrag för emissionskostnader. De medel som tillförs ICM kommer att användas som förstärkning av rörelsekapitalet. Priset per aktie är fastställt till 8 kronor. Teckning skall ske under perioden 30 juli till 17 augusti. Totalt emitteras 145.900 st aktier. - ICM tillhör en av de större aktörerna inom det segment av transportmarknaden som utgörs av flyttning, transport samt lagring av oemballerat och ömtåligt gods. För att kunna uppnå en tillfredsställande lönsamhetsnivå krävs ökade volymer och större godsflöden. Därför är det viktigt att upprätthålla en hög årlig tillväxt och kontinuerligt investera i nya marknader samt modern produktionsutrustning. För att kunna genomföra denna tillväxtstrategi med begränsad finansiell risk krävs kapitaltillskott, säger VD Bo Svedberg. Ägandet i ICM har sedan länge varit koncentrerat till ett fåtal ägare som alla varit aktiva i bolaget som anställda eller underleverantörer. Under den senaste femårsperioden har ICM expanderat. För att kunna växa ytterligare, genom bl a företagsförvärv, krävs nyanskaffning av kapital. Styrelsen har därför sedan flera år arbetat för en marknadsnotering av bolagets aktier för att på så sätt få tillgång till riskkapitalmarknaden. I framtiden avser styrelsen att anskaffa riskkapital genom nyemission av aktier. Detta kapital skall användas för etablering på nya marknader. Det kan röra sig om en geografisk expansion eller en utveckling av nya tjänster inom t ex logistik för e-handeln. Vidare kan bolagets noterade aktie i framtiden komma att användas som betalning vid företagsförvärv. ICM, Inter-Contintental Mover, är en koncern grundad 1985 som utvecklar, marknadsför och producerar logistiklösningar för oemballerat och ömtåligt gods. Flyttning av möbler och utrustning åt företag, organisationer samt myndigheter är basen i verksamheten. Ett annat viktigt område är tredjepartslogistik för datautrustning. Koncernen omsatte 104 mkr och sysselsatte i genomsnitt 124 anställda under 2000. Egna terminaler finns i Göteborg, Lund, Stockholm och Örebro. Fordonsflottan består av egna fjärrlastbilar och lastbilar för distribution samt växelflak och containrar. För ytterligare information: ICM Logistik AB, VD Bo Svedberg, tfn: 08 - 445 70 95, mobil: 0708 - 73 59 77, e-post: bo.svedberg@icm.se. Bolagets hemsida har adressen www.icm.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/30/20010730BIT00130/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/30/20010730BIT00130/bit0001.pdf