Äntligen Stryktipset på Internet

Report this content

Äntligen! Stryktipset på Internet! Stryktipset, Italienska Stryktipset samt tilläggsspelet Joker är de första spelen ut när Svenska Spels interaktiva spelplats lanseras på nätet idag. Under en provperiod får 10 000 utvalda testpiloter löpa hela linan ut - tippa och betala via webbplatsen, samt få eventuella vinster direkt insatta på sitt personliga spelkonto. Men inga spelare går lottlösa - www.svenskaspel.se gör spelandet roligare för alla. www.svenskaspel.se är den mest avancerade webbplats som lanserats i Sverige. Även om det från början är ett begränsat antal som kan spela och betala direkt på webbplatsen, så erbjuder den nya tjänsten ökad service för alla. Information och statistik av relevans för resultaten kopplas direkt till respektive spel. Webbtjänsten håller dessutom reda på spelkostnader, rättar och möjliggör jämförelser mot odds och experttips. Tanken är att vem som helst ska kunna lägga in en riktig expertrad, kontrollera kostnaden, samt få raden rättad under och efter matchernas gång. Tjänsten sätter spelaren i fokus, och har varit ett drömprojekt för Icon Medialabs HCI-avdelning (HCI står för Human Computer Interaction), i nära samarbete med övriga kompetensområden såsom design och teknik. Webbplatsen samlar och renodlar spelfakta, och gör det möjligt för spelaren att dra sina egna, välinformerade slutsatser. Webbplatsen bygger på en komplex arkitektur som möjliggör hög prestanda, säkerhet och interaktivitet. - Den här applikationen är unik ur många aspekter, säger Jesper Ullerstam, tekniskt ansvarig på Icon. Den är förberedd för skalning upp till fyra miljoner användare, klarar extrema transaktionstoppar och erbjuder maximal säkerhet för såväl Svenska Spel som för den enskilde spelaren. - Detta är första fasen i ett långsiktigt samarbete med Svenska Spel, säger Björn Westerberg, VD på Icon Medialab Sverige. Icon har deltagit i framtagande av strategi, designat hård- och mjukvaruarkitektur förutom själva produktionen. Dessutom tar vi hand om supporten. Vi är redan i full gång med nästa fas, och kommer kontinuerligt att lansera nya spel. - Vi valde Icon därför att de konsekvent presenterar lösningar som utgår ifrån kundens behov. De har den tekniska kompetens som krävs samt förmågan att skapa en spelplats som blir attraktiv och framgångsrik säger Svenska Spels Mikael Franzén, chef Affärsområde Internet. Svenska Spel omsatte 12,7 miljarder kronor 1998 och har 17 produkter inom affärsområdena turspel, skicklighetsspel och restaurangspel. Skicklighetsspelen svarade för 25% av omsättningen. Bolaget har 483 anställda och datasystemet genererade ca 500 miljoner transaktioner 1998. Icon Medialab grundandes i mars 1996. Idag arbetar drygt 500 personer i Europa, USA och Asien inom koncernen. Omsättningen var under 1998 131 Mkr. Icon erbjuder ett komplett tjänsteutbud inom digital kommunikation, med fokus på strategiska lösningar för Internet, intranät, extranät och e-handel. Koncernchef är Franco Fedeli. Aktien är noterad på Stockholms Fondbörs O- lista. För ytterligare information kontakta: Björn Westerberg, vd Icon Medialab Sverige Telefon: 08-58 89 91 70 (direkt) Mobil: 070-437 91 70 E-post: bjorn.westerberg@iconmedialab.se www.iconmedialab.se Mikael Franzén, chef Affärsområde Internet Telefon: 0498-26 37 15 Mobil 070-540 76 69 E-post: mikael.franzen@svenskaspel.se www.svenskaspel.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/10/19990510BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/10/19990510BIT00010/bit0002.pdf