• Icopal/

”Miljövänligt” räcker inte: Icopal satsar på produkter som gör miljön bättre

Report this content

Inom ramen för en ny produktserie kallad Eco-Activ lanserar Icopal AB den 23 mars tre nya Noxite-tätskikt, som aktivt renar luften från kväveoxidföroreningar. – Alla strävar efter att erbjuda miljövänliga alternativ, säger VD Niels Peter Møller. Vi vill gå ett steg längre. Med vår Eco-Activ-serie kan fastighetsägarna både få trygga taklösningar och samtidigt aktivt göra miljön bättre.

Noxite-produkterna lanseras på Nordbyggmässan i Stockholm den 23 mars. Det är takbeläggningar med ett patenterat granulat som innehåller titandioxid. – Med hjälp av UV-ljus från solen bryter Noxite-taket ned miljöskadliga kväveoxider till ofarligt nitrat, som sedan sköljs bort med hjälp av regn, säger Icopals tekniske chef, Hans Månsson. Det bidrar till renare luft och hjälper företag att nå sina miljömål. 1 000 kvadratmeter = fem personbilar Kväveoxiderna kommer till stor del från trafiken. De orsakar hälsoproblem, försurning och bidrar även till att bilda marknära ozon, som är skadligt för både människor, djur och växter. Beläggningar med titandioxid är ingen nyhet i sig. Men det är första gången som konceptet kombinerats med tätskiktsprodukter som fungerar på stora, platta tak. Cirka 1 000 kvadratmeter av tätskiktet Mono Noxite läggs just på ett sådant tak på ett projekt i Väla Centrum i Helsingborg under andra halvan av mars. 1 000 kvadratmeter Noxite neutraliserar varje år lika mycket kväveoxider som fem bensinbilar släpper ut under 1 000 mils körning. Mossa på taket förbättrar klimatet På mässan förevisas också en annan Eco-Activ-produkt som lanseras senare i år: IcoMoss, en ny smart lösning som ger ett grönt tak i form av en mossmatta. Mossan bidrar till sänkta kostnader genom minskad energiförbrukning och längre livslängd på tätskiktet. Andra fördelar är att dagvattenavrinningen minskar, luftkvaliteten blir bättre och koldioxidupptaget ökar. IcoMoss består av en filt som är försådd med flera olika mossarter. Materialet klistras fast mot det underliggande tätskiktet, och därefter är det bara att vänta på att mossan ska växa ut och etablera sig. Jämfört med traditionella sedumtak har IcoMoss flera fördelar: lägre vikt, enkel montering och lägre kostnad. För mer information, vänligen kontakta • Niels Peter Møller, VD, telefon 0736-25 74 13 • Hans Månsson, teknisk chef, telefon 0736-25 74 39 • Ann-Charlotte Nilsson, produktchef, telefon 0736-25 74 03 • Mia Frisk, produktchef, telefon 0708-70 55 60 … eller besök vår monter C19:49 på Nordbygg i Stockholm 23–26 mars, www.nordbygg.se Världens ledande producent av tätskikt Icopalkoncernen är världens ledande prodcent av tätskikt, Europas ledande leverantör av taklösningar och marknadsledande i de nordiska länderna avseende takentreprenadaktiviteter. Icopalkoncernen har en omsättning på cirka 11 miljarder kronor och 400 anställda. Koncernen har huvudkontor i Danmark, arbetar globalt och har 37 tillverkningsställen och 100 kontor utspridda i Europa, Nordamerika, Mellanöstern och Japan. Icopals svenska huvudkontor finns i Malmö. www.icopal.se www.noxite.se

Taggar: