• Icopal/

Pressinbjudan - seminarium om socialt ansvarstagande, integration och miljöansvar vid miljonprogramrenovering

Report this content

Mellan 1965 och 1975 byggdes över en miljon bostäder i Sverige. Många av de områden där bostäderna byggdes präglas idag av olika former av sociala problem. När det nu är dags att renovera de flesta av dessa bostäder, är det viktigt att vi tar socialt ansvar, arbetar med integrations-problematiken och naturligtvis även söker efter miljöanpassade lösningar. För att klara detta måste de boende integreras i renoveringsarbetet.

Under Nordbyggmässan arrangerar Icopal ett seminarium för att lyfta den här frågan. Media inbjuds att delta enligt nedan:

Tid:                Onsdagen den 6 april kl. 10.00 – 11.30
Plats:             Mötesrum M19, Nordbygg, Stockholmsmässan
Deltagare:     Bengt Widstrand, vd, Icopal AB
                       Anna Heide, CSR-chef, MKB Fastighets AB
                       Ola Johansson, riksdagsman och bostadspolitisk talesperson för Centerpartiet

Program:
Bengt Widstrand talar om goda exempel vid renoveringar av miljonprogramområden. Icopal arbetar bland annat med ett lärlingsprogram både i integrationssyfte och för att lösa bristen på kvalificerad arbetskraft. Bengt ger också exempel på hur Icopal arbetar med gröna tak, förtätning och annat miljötänk, samt delar med sig av sina tankar om hur en positiv renovering kan bidra till en förbättrad boendemiljö i socialt utsatta områden.

Anna Heide, som utöver sin chefsroll på MKB också är ansvarig för SABO:s integrationsprojekt för allmännyttan i Sverige, talar om hur man kan genomföra renoveringar på olika nivåer och hur man involverar de boende vid renoveringar, samt kring sociala klausuler vid upphandling.

Ola Johansson ger en reflektion över vad politiken kan bidra med och hur han ser på behovet av socialt ansvarstagande och integrationsarbete i samband med renovering av miljonprograms-områden. Ola kommer även att ge sin syn på hur vi ska lösa bostadsbristen de närmaste åren.

Ingen föranmälan krävs.

Vid frågor, vänligen kontakta:
Bengt Widstrand, vd, Icopal AB, Telefon: +46 40 24 74 40, Mobil: + 46 736 25 74 11,
e-post: bengt.widstrand@icopal.com

Taggar: