Naturlig hudvård starkt ökande trend

Report this content

Allt fler efterfrågar naturlig skönhet, där fokus ligger på att se hälsosam och fräsch ut. Produkterna ska vara naturliga, gärna ekologiska och många väljer också att göra egen hudvård och kosmetika i hemmet, enligt freshface.se.

Hållbarhet är en stark trend inom de allra flesta samhällsområden, och likaså inom kosmetika och hudvård. De naturliga och ekologiska produkterna exploderar på marknaden och på nätet florerar mängder av tips för hur du kan göra din egen hudvård, som ansiktsmasker och krämer.

Trenden med naturlig hudvård innebär också att många lyfter blicken från enbart produkter till att se över hela sin livsstil, där sömn, motion, kost och återhämtning också spelar en viktig roll för hälsan och utseendet. Att få i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler och fett påverkar huden. Även en minskning av socker och raffinerat vitt mjöl kan påverka huden positivt.

freshface.se

Miljömedvetenhet ligger bakom

Bakom trenden att göra sina egna hudvårdsprodukter finns flera orsaker. Medvetenheten ökar generellt om olika ingredienser och dess påverkan på vår hud, men även på miljön. Därför kan det för många kännas tryggt att använda ingredienser vi har full koll på – och som i många fall också är ätbara.

Freshface listar recept på ansiktsmasker som bland annat innehåller avokado, havregryn, äggvita, yoghurt och honung. Torr hy kan må bra av avokado och honung, havre minskar finnar, äggvita drar ihop porerna och yoghurt lugnar en känslig hy. Många av skönhetsknepen har använts långt tillbaka i tiden, och nu återupptäcker allt fler de gamla recepten.

Kriterier för kosmetika

När man tillverkar kosmetika i Sverige behöver man följa EU:s regelverk för kosmetika, och även regler som endast gäller i Sverige, enligt Läkemedelsverket. Man kan därför vara trygg med att de produkter som finns ute på marknaden är noga kontrollerade och godkända för bruk. Men trots detta pågår rykten och diskussioner som ifrågasätter gängse produkter.

Felaktig eller bristfällig information om ingredienser eller produkter cirkulerar ibland på sociala medier. Det här kan vilseleda och till och med skrämma konsumenter. Generellt sett är den stora majoriteten av kosmetiska produkter som finns på den svenska marknaden säkra att använda.” (www.lakemedelsverket.se/sv/kosmetika/)

Minimalism även när det gäller huden

Den ökande minimalismtrenden påverkar också vilka hudvårdsprodukter vi väljer – eller väljer bort. Många strävar efter färre burkar och flaskor i badrumshyllan, genom att välja multiprodukter eller skapa sin egen hudvård i stunden. På det sättet sparar man också pengar, vilket även kan vara ett skäl till att skala ner på mängden produkter.

Pandemin har även bidragit till att vi tillbringar mer tid i hemmet, vilket även stärkt till den ökande hemmaspa-trenden.

”Jag förväntar mig att 2022 kommer fler människor att välja enklare hudvårdsrutiner och ett minimalistiskt tillvägagångssätt. Efter några försök och misstag börjar många av våra kunder inse att mindre är mer när det kommer till hudvård och att användning av för många produkter inte garanterar effektiva resultat; det kan ibland till och med göra tvärtom. Att bara hålla huden återfuktad och skyddad kan göra stor skillnad.”  Therese Axelsson, Freshface, Källa: Vad experterna inom hudvård föreslar

Du hittar mer information och recept på ansiktsmasker på freshface.se

Freshface.se
media@freshface.se