Sverige världsbäst på miljökommunikation – Malmöbyrå vinner internationellt toppris

Report this content

ID kommunikation och uppdragsgivaren Avfall Sverige har skapat världens bästa kampanj för hantering av avfall. Det anser ISWA, en oberoende global avfallsorganisation, som överlämnar sitt nyinstiftade pris vid en ceremoni i Singapore.

ISWA står för The International Solid Waste Association och arbetar för ökad avfallshantering i världens alla länder. Verksamheten bedrivs utan vinstsyfte och belyser betydelsen av en långsiktigt hållbar hantering av avfall. Medlemmar i ISWA är nationella organisationer och företag, men även privatpersoner och studenter har möjlighet att ansluta sig.

”Sveriges största miljörörelse”

I centrum för den prisbelönta kampanjen, framtagen av ID kommunikation i samarbete med Avfall Sverige, står tre kortare filmer som upplyser om vad som händer när människor struntar i att hantera farligt avfall på ett korrekt sätt. Filmerna har visats i flera svenska tv-kanalers reklamblock. Kampanjen omfattar även annonsering, interninformation, pr och en webbplats, alltsammans på temat: Sveriges största miljörörelse.

Det aktuella priset, ISWA Communication Award 2008, är en helt ny utmärkelse och ISWA konstaterar att många starka tävlingsbidrag lämnades in. När det gäller det segrande svenska bidraget framhåller ISWA att kampanjen håller hög kvalitet och berör ett svårt men angeläget ämne. Juryn berömmer också sättet att handskas med både den interna och externa kommunikationen.

– För oss som byrå är det roligt med en kund som vågar förenkla ett i grunden komplicerat budskap. Kampanjen var så utformad att den engagerade alla Sveriges kommuner, som är medlemmar i Avfall Sverige. Kommunerna gavs möjlighet att addera lokala aktiviteter till den rikstäckande kampanjen, säger Stefan Berntsson, projektledare vid ID.

Avfall Sverige är en branschorganisation inom avfallshantering och återvinning, med ca 400 medlemmar, främst kommuner, kommunbolag men också andra företag och organisationer, och representerar därmed 99 procent av Sveriges befolkning. www.avfallsverige.se

ID kommunikation är en ledande kommunikationsbyrå som hjälper företag och organisationer att definiera, kommunicera och vårda värdeskapande löften. Byrån, med ca 35 medarbetare, har kontor i Malmö och är representerad i Köpenhamn. ID ingår också i det internationella byrånätverket INBA. www.idkommunikation.com

För mer information, kontakta:
• Stefan Berntsson, projektledare ID kommunikation, 0709-13 62 89.
• Johan Fernö, vd ID kommunikation, 0709-85 53 62.
• Anna-Carin Gripwall, informationschef Avfall Sverige, 0706-62 61 28.