Addnode Group-bolaget Ida Infront får order på e-tjänster från Brå

LINKÖPING, 22 oktober 2012 - Ida Infront, ett dotterbolag till Addnode Group, har fått uppdraget av Brottsförebyggande rådet (Brå) att införa e-tjänster för diarieföring och ärendehantering med start hösten 2012. Lösningen baseras på Ida Infronts egen produkt iipax permission och har ett ordervärde på cirka 1 MSEK under avtalsperioden.

Syftet är att det ska bli ett dagligt verktyg för Brå. Handläggarna ska själva kunna diarieföra händelser i pågående ärenden i systemet. Resultatet kommer att bli enklare registrering, uppdatering samt versionshantering. Ett annat viktigt mål är att på sikt minska pappersanvändningen.

”Brå har en tydlig målsättning”, säger Riitta Perttunen-Elo, administrativ chef på Brå. ”Vi vill få tillgång till ett system med effektiva verktyg för diarieföring och ärendehantering. Idag har vi cirka 500 ärenden per år och att skapa en enhetlig hantering och klassificering av handlingsbeståndet har hög prioritet. I och med den här lösningen öppnar vi upp för en elektronisk hantering av dokument, exempelvis avtal eller ansökningshandlingar, direkt i diarieföringssystemet.”

Lösningen till Brå är en del i produktfamiljen iipax som förutom säker informationsöverföring även innehåller funktioner för dokument- och ärendehantering, kvalificerade e-tjänster och elektroniskt långtidsarkiv. Produkten finns hos en lång rad myndigheter men även bland privata bolag. iipax är en standardprodukt som utvecklas och underhålls av Ida Infront.

”Vi är glada och stolta att få Brå som ny kund”, menar Stefan Jonegård, VD på Ida Infront. ”Vi har än en gång bevisat att vi kan erbjuda högsta funktion till bästa pris, vilket gör oss till en ledande aktör på marknaden. Ida Infront har en omfattande erfarenhet av dokument- och ärendehantering, inte minst till svenska myndigheter. Nu ser vi fram emot att göra det här till ett framgångsrikt projekt tillsammans med Brå.”

Brå är en myndighet som verkar för att brottsligheten ska minska och tryggheten öka i samhället genom att ta fram fakta och sprida kunskap om brottslighet och brottsförebyggande arbete. Brå producerar även den officiella kriminalstatistiken, utvärderar reformer, bedriver forskning och stödjer lokalt brottsförebyggande arbete.

Hösten 2010 tecknade Ida Infront ramavtal med Kammarkollegiet för e-förvaltningsstödjande tjänster. Produktfamiljen iipax finns med i detta ramavtal. Den nya ordern från Brå är ett viktigt steg i företagets framtida satsning.

Ida Infront AB grundades 1984 och har i dag 65 anställda i Linköping, Stockholm och Sundsvall. Ida Infront AB är en del av Addnode Group AB som omsatte 2011 1300 MSEK och är noterat på OMX Nordic List, Small Cap.