Ida Infront bygger e-tjänsteprototyp till Uppgiftslämnarutredningen

LINKÖPING, 27 augusti 2013 - Ida Infront AB, ett dotterbolag till Addnode Group, har fått ett uppdrag att ta fram en prototyp för en e-tjänst till Uppgiftslämnarutredningen på Regeringskansliet. E-tjänsten ska underlätta för svenska företag att lämna uppgifter till myndigheter. Uppdraget har ett ordervärde på 1 MSEK

Regeringen har som mål att svenska företag i framtiden endast ska behöva lämna in uppgifter en gång och vid ett tillfälle till statliga myndigheter. E-tjänsteprototypen som Ida Infront ska utveckla ska exemplifiera hur uppgiftslämningen kan gå till. Beställningen kommer från den av regeringen tillsatta Uppgiftslämnarutredningen. De har till uppdrag att redovisa rättsliga och tekniska förutsättningar för att skapa ett system där uppgifter kan användas av flera myndigheter. Detta ska i sin tur leda till ett utökat informationsutbyte mellan myndigheter. Utveckling av prototypen ska vara klar hösten 2013 och därefter övergå i förvaltning till och med mars 2014.

”Utvecklingen av den nya e-tjänsten är ett uppdrag som ligger helt i linje med Ida Infronts kompetens och erfarenhet. Vi arbetar för att förenkla kommunikationen mellan myndigheter och företag samt privatpersoner. Affären är ännu ett bevis på att Ida Infront ligger i absoluta framkanten när det handlar om att leverera ledande e-tjänster”, säger Stefan Jonegård, VD på Ida Infront.

Ida Infront är marknadsledande vad det gäller produkter och e-tjänster inom området ”Säkert informationsutbyte”. Kommunikationsstandarder som SHS (Spridnings- och Hämtnings-System), SSEK (Specifikation av Säker Elektronisk Kommunikation mellan aktörer i försäkringsbranschen) och RIV (Regelverk för Interoperabilitet inom Vård och omsorg) ingår i Ida Infronts erbjudande.

Uppgiftslämnarutredningen är tillsatt av Sveriges regering och redovisar till Regeringskansliet via Näringsdepartementet. Mer information om Uppgiftslämnarutredningen finns på regeringens webbsida http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/192585

För mer information kontakta:
VD, Ida Infront AB
Tel: +46 (0)709 890 025

Ida Infront AB grundades 1984 och har i dag 65 anställda i Linköping, Stockholm och Sundsvall. Ida Infront AB är en del av Addnode Group AB som 2012 omsatte 1365 MSEK och är noterat på NASDAQ OMX Nordic List, Small Cap.