• Ida Infront/

Ida Infront godkänd på Sveriges största ramavtal för e-arkiv till Sveriges alla kommuner och landsting

LINKÖPING, 2014-01-21 –  Ida Infront, ett dotterbolag till Addnode Group, är godkända att börja leverera e-arkiv både som produkt och som molntjänst till Sveriges alla kommuner och landsting. Ramavtalet löper över fyra år och marknaden för ramavtalet förväntas omsätta 250 MSEK under avtalsperioden.

Ida Infront valdes i somras som leverantör i SKL Kommentus Inköpscentrals (SKI) ramavtal för e-arkiv som produkt och som molntjänst. Ramavtalet innehåller krav på att leverantörernas lösningar ska följa de förvaltningsgemensamma specifikationer för e-arkivering som Riksarkivet har tagit fram inom eARD-projektet. Nu har Ida Infront fått godkänt i de tester som SKI har kravställt. Ida Infronts lösning för e-arkiv fick högsta poäng vid utvärderingen inom de båda områdena, och finns nu att avropa på ramavtalet hos SKL Kommentus Inköpscentral.

Upphandlingen har genomförts av SKL Kommentus Inköpscentral (SKI), som bedömer marknaden för ramavtalet till 250 MSEK under avtalsperioden på fyra år. Över 500 kommuner, landsting och bolag är berättigade att göra avrop på ramavtalet.

”Det är många som väntar på detta ramavtal, och vi ser fram emot att jobba vidare med vår satsning på den kommunala marknaden inom e-arkivsområdet. Vi står rustade med ett starkt erbjudande och många goda erfarenheter”, säger Fredrik Samson, affärsområdeschef, Ida Infront.

Ida Infronts lösningar i SKIs ramavtal baseras på produktfamiljen iipax som förutom e-arkiv även innehåller funktioner för dokument- och ärendehantering, kvalificerade e-tjänster och säker informationsöverföring. Produkten finns hos en lång rad myndigheter men även bland privata bolag. iipax är en standardprodukt som utvecklas och underhålls av Ida Infront.

Stefan Jonegård, VD Ida Infront AB
E-post: stefan.jonegard@idainfront.se

Fredrik Samson, Affärsområdeschef, Ida Infront AB
Tel: +46 (0) 708 825 466
E-post: fredrik.samson@idainfront.se

Ida Infront AB grundades 1984 och har i dag 70 anställda i Linköping, Stockholm och Sundsvall. Ida Infront AB är en del av Addnode Group AB.

Addnode Group erbjuder verksamhetskritiska IT-lösningar. Vi är marknadsledande i Norden inom IT-lösningar för design, konstruktion, projektering och livscykelhantering av produkter och anläggningar. Addnode Group har en stark marknadsposition i Sverige inom offentlig sektor med ett erbjudande som omfattar ärendehantering, e-tjänster, förvaltningssystem och webblösningar.

Vi är 950 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Serbien, Indien och USA. Verksamheten är organiserad i fyra affärsområden och bedrivs under flera varumärken. Med över 3000 kunder i fler än 60 länder i privat och offentlig sektor fortsätter vi att bygga en omfattande portfölj av IT-lösningar för verksamhetskritiska processer. www.addnodegroup.com