EU utbetalar den kvarvarande delen av Horizon bidraget om 4,7 MSEK

Idogen AB (publ) utvecklar tolerogena cellterapier i syfte att behandla tillstånd eller sjukdomar som orsakats av en oönskad immunrespons.  EU har godkänt slutrapporteringen av Horizon 2020 projektet för utveckling av tolerogen cellterapi och bolaget erhöll därmed de kvarvarande 4,7 MSEK.

Idogen beviljades i maj 2017 ett anslag om 2,86 MEUR (drygt 29 MSEK) från Horizon 2020, EU:s ramprogram för forskning och innovation, för utveckling av bolagets tolerogena cellterapi med inriktning på behandling av svårt blödarsjuka patienter där hämmande antikroppar mot Faktor VIII uppstått under behandlingen.

Projektet har löpande avrapporterats och slutredovisades i somras. I och med den godkända slutrapporten har EU slutbetalat närmare 4,7 MSEK under september och oktober.  Betalningen ger påverkan på Idogens kassa men inte på resultat då resultatavräkning skedde under 2021.

”Vi är mycket stolta över att vi i stark konkurrens 2017 belönades med värdefullt ekonomiskt stöd för utveckling av IDO 8 programmet.  I och med denna slutrapportering är vi klara och har även inkluderat den första patienten i vår fas I/II a studie. Vi har nu återigen möjligheten att ansöka om bidrag från andra EU program under 2023. Vi undersöker löpande även möjligheter till andra former av utvecklingsstöd. ” säger Christina Herder, tf VD.

Christina Herder, tf vd, Idogen AB

Tel: +46 70 374 71 56

E-post: christina.herder@idogen.com

Certified Advisor:
Vator Securities AB.

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 oktober 2022 kl 08.03 CET.

Idogen (Nasdaq First Growth Market: IDOGEN) utvecklar tolerogena cellterapier för att undvika att biologiska läkemedel, transplanterade organ eller kroppens egen vävnad angrips av patientens immunförsvar. Bolagets längst framskridna program IDO 8, på väg in i klinisk fas, syftar till att återställa effekten av läkemedel mot blödarsjuka hos patienter som utvecklat hämmande antikroppar.  För dessa blödarsjuka patienter finns ett stort medicinskt behov att återställa den kliniska effekten av deras behandling med faktor VIII. Det är en unik marknadspositionering som på sikt skulle kunna ersätta induktionsbehandling, s k ITI-behandling, med betydande marknadspotential. Den planerade kliniska prövningen inom IDO 8 kommer att validera bolagets teknologiplattform och möjliggöra en rad andra tillämpningar t ex inom transplantation, IDO T, och samt autoimmuna sjukdomar, IDO AID. Mer information om Idogen finns att tillgå via https://www.idogen.com