Idogen offentliggör utfallet av utnyttjande av teckningsoptioner serie TO 5

Styrelsen för Idogen AB (”Idogen eller Bolaget”) offentliggör idag utfallet av nyttjandeperioden för teckningsoptioner serie TO 5 (”Teckningsoptioner”) som emitterades i samband med Idogen AB:s företrädesemission av units som offentliggjordes den 17 december 2021 (”Företrädesemissionen”). Teckningsoptionerna tecknades till 1,1 procent och Idogen tillförs därmed cirka 280 TSEK före emissionskostnader.

Totalt emitterade Idogen 16 478 910 units i Företrädesemissionen, som bestod av tre (3) aktier och sex (6) Teckningsoptioner. Tre (3) Teckningsoptioner berättigade till teckning av en (1) ny aktie i Bolaget till ett lösenpris motsvarande åttio (80) procent av den volymvägda genomsnittskursen för Bolagets aktie under perioden från och med den 29 augusti 2022 till och med den 9 september 2022, dock lägst 0,77 SEK per aktie. Den volymvägda genomsnittskursen för Bolagets aktie under perioden uppgick till 0,38 SEK varför teckningskursen fastställdes till 0,77 SEK per aktie. Nyttjandeperioden för Teckningsoptionerna pågick från och med den 15 september 2022 till och med den 29 september 2022. Det slutliga utfallet visar att nyttjandegraden uppgick till cirka 1,1 procent, innebärande att 1 092 384 Teckningsoptioner nyttjades för teckning av 364 128 aktier. Nyttjade Teckningsoptioner har ersatts med interimsaktier, i väntan på registrering hos Bolagsverket. Interimsaktierna förväntas konverteras till aktier inom cirka två (2) veckor, dvs omkring den 10-14 oktober 2022.

Genom nyttjande av Teckningsoptionerna tillförs Bolaget cirka 280 TSEK före emissionskostnader. Det totala antalet aktier i Idogen ökar med 364 128, från 72 507 205 till 72 871 333. Aktiekapitalet i Idogen ökar med 25 488,96 SEK, från 5 075 504,35 SEK till 5 100 993,31 SEK.

”Idogen tackar de aktieägare som visar sitt stöd till Bolaget genom att utnyttja sina TO 5 för teckning av nya aktier, trots det rådande marknadsklimatet. Vi genomför nu de sista förberedelserna inför inkludering av den första patienten i den kliniska studien med ItolDC-028 inom programmet IDO 8 i patienter med blödarsjuka som har utvecklat antikroppar, vilket förväntas ske inom kort.”, säger Christina Herder tf VD i Idogen.

Lund den 3 oktober 2022

Idogen AB (publ)

Christina Herder, tf. VD, Idogen AB

Tel: +46 (0)70374 71 56

E-post: christina.herder@idogen.com

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 oktober 2022 kl. 18.01 CEST.

Certified Advisor:

Vator Securities AB

Idogens (Nasdaq First North Growth Market: IDOGEN) unika teknologiplattform möjliggör utveckling av olika tolerogena cellterapier med potential att återupprätta immunförsvarets tolerans för att motverka dess angrepp mot t.ex. biologiska läkemedel, transplanterade organ eller kroppens egen vävnad. Bolagets längst framskridna program IDO 8 syftar till att behandla blödarsjuka patienter som utvecklat en oönskad immunrespons mot sin läkemedelsbehandling. Idogen har, som tidigare meddelats, fått godkännande från de svenska och norska läkemedelsmyndigheterna att genomföra den första kliniska fas I/IIa-studien med sin läkemedelskandidat inom IDO 8-programmet i patienter med svår blödarsjuka, s.k. hemofili. Bolagets andra utvecklingsprogram, IDO T, är målet att förhindra avstötning av transplanterade njurar. I ett ytterligare program, IDO AID, inriktar sig Idogen på att utveckla behandling av olika autoimmuna sjukdomar. Behandlingen för samtliga indikationer baseras på patientens egna celler och förväntas ha en gynnsam säkerhetsprofil samt långvarig effekt. Att en kort behandlingsinsats har potential att ge en mycket långvarig effekt är en stor hälsoekonomisk fördel för såväl patienter som vårdande enheter. Mer information om Idogen finns att tillgå via https://www.idogen.com.

VIKTIG INFORMATION

Informationen i detta pressmeddelande varken innehåller eller utgör ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsoptioner eller andra värdepapper i Idogen. Inbjudan till berörda personer att teckna units bestående av aktier och teckningsoptioner serie TO 5 i Idogen har endast skett genom det prospekt som Idogen offentliggjorde den 20 januari 2022.