Idogen publicerar bokslutskommuniké för 1 januari – 31 december 2021

Idogen AB:s bokslutskommuniké för januari till december 2021 finns tillgänglig på bolagets hemsida https://idogen.com/investerare/finansiella-rapporter/

Fjärde kvartalet (Oktober-December 2021)

Övriga rörelseintäkter uppgick till 3 335 (1 949) TSEK

Rörelseresultatet uppgick till -13 552 (-7 449) TSEK

Kvartalets resultat uppgick till -13 529 (-7 897) TSEK

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -15 074 (-10 428) TSEK

Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,61 (-0,74) SEK. Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,61 (-0,74) SEK

Utdelning föreslås till 0,00 SEK/aktie (föregående år 0,00)

Perioden (Januari-December 2021)

Övriga rörelseintäkter uppgick till 13 915 (8 113) TSEK

Rörelseresultatet uppgick till -38 965 (-26 153) TSEK

Periodens resultat uppgick till -38 854 (-26 822) TSEK

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -40 190 (-28 081) TSEK

Resultat per aktie före utspädning uppgick till -2,02 (-3,32) SEK. Resultat per aktie efter utspädning uppgick till

-2,02 (-3,32) SEK

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

Idogen tillförs 9,9 MSEK före emissionskostnader när aktier tecknas med stöd av teckningsoption (TO4)

Idogen har framgångsrikt slutfört optimering och kvalificering av tillverkningsprocessen i enlighet med GMP för den               första kliniska studien med sin tolerogena cellterapi IDO 8

Idogens styrelse föreslår företrädesemission som tillför bolaget ca 41 MSEK efter emissionskostnader

Idogens styrelse kallar till extra bolagsstämma 20 januari 2022 för beslut om företrädesemission

Väsentliga händelser under perioden

Idogen har initierat ytterligare aktiviteter i syfte att maximera effekten av sin tolerogena cellterapi IDO 8 inför starten av den första patientstudien.

Covid-19 pandemin påverkar tempot på utvecklingsarbetet hos Radboud University Medical Center.

Idogen knyter till sig välrenommerade vetenskapliga rådgivare inom transplantation.

Ytterligare utbetalning om 3 MSEK sker från EU-kommissionen för bolagets projekt inom utlysningen Horizon 2020.

Europeiska patentverket (”EPO”) beviljar ett europeiskt patent som skyddar företagets tolerogena cellterapi.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Idogen lämnar in ansökan om klinisk prövning med IDO 8 till norska läkemedelsverket, NoMA.

Inga övriga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång som påverkar resultat och ställning.

Anders Karlsson, vd, Idogen AB

Telefon: +46 (0)70 918 00 10

Certified Adviser:
Erik Penser Bank AB, Box 7405, 103 91 Stockholm
Telefon: +46 (0)8-463 80 00
E-post: certifiedadviser@penser.se

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 januari 2022 08:07 CET.

Idogen (Nasdaq First Growth Market: IDOGEN) utvecklar tolerogena cellterapier för att undvika att biologiska läkemedel, transplanterade organ eller kroppens egen vävnad angrips av patientens immunförsvar. Bolagets längst framskridna projekt IDO 8 syftar till att återställa effekten av läkemedel mot blödarsjuka hos patienter som utvecklat hämmande antikroppar. Bolagets andra projekt IDO T utvecklas för att förhindra avstötning av transplanterade njurar. I ett tredje program, IDO AID, inriktar sig Idogen på behandling av autoimmuna sjukdomar. Behandlingen för samtliga indikationer baseras på patientens egna celler och förväntas ha en gynnsam säkerhetsprofil samt långvarig effekt. Att en kort behandlingsinsats har potential att ge en mycket långvarig effekt är en stor hälsoekonomisk fördel för såväl patienter som vårdande enheter. Mer information om Idogen finns att tillgå via https://www.idogen.com