Idogen undersöker omvänt förvärv för att undvika risk för likvidation

Idogens arbete med kapitalisering är ännu inte i mål. Idogen utvärderar nu bland annat möjligheten till ett omvänt förvärv. Om kapital inte tillförs bolaget kommer styrelsen att föreslå en likvidation.

Idogen meddelade i ett pressmeddelande den 3 april att kassan räcker till slutet av juni. Arbetet med årets kapitalisering har ännu inte nått det resultat som behövs. Idogen undersöker nu bland annat möjligheterna för ett omvänt förvärv (dvs att ett annat bolag genom ett antal transaktioner tar över Idogens börsplats . Idogen har  kring 4 000 aktieägare). Idogen har underskottsavdrag om cirka 260 miljoner. Nås inte resultat av dessa diskussioner kommer Idogen att arbeta för en likvidation. Detta kommer att beslutas senast på årsstämman 9 juni.

Idogen arbetar vidare med att upprätta en kontrollbalansräkning.

”Vi arbetar med ett flertal finansieringsalternativ. Tiden är dock knapp och därför utvärderar vi parallellt ett omvänt förvärv. Om vi inte når i mål med våra olika kapitaliseringsprocesser måste vi likvidera bolaget innan kassan och eget kapital tar slut. Vi är som sig bör i dessa situationer i dialog med såväl vår Certified Adviser som med Nasdaq.” säger Christina Herder, tf VD.

Christina Herder, tf vd, Idogen AB

E-post: christina.herder@idogen.com

Certified Adviser:
Vator Securities AB

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 april 2023 kl 08.01 CET.

Idogen (Nasdaq First Growth Market: IDOGEN) utvecklar tolerogena cellterapier för att undvika att biologiska läkemedel, transplanterade organ eller kroppens egen vävnad angrips av patientens immunförsvar. Bolagets längst framskridna program IDO 8, nu i klinisk fas, syftar till att återställa effekten av läkemedel mot blödarsjuka hos patienter som utvecklat hämmande antikroppar.  För dessa blödarsjuka patienter finns ett stort medicinskt behov att återställa den kliniska effekten av deras behandling med faktor VIII. Det är en unik marknadspositionering som på sikt skulle kunna ersätta induktionsbehandling, s k ITI-behandling, med betydande marknadspotential. Den planerade kliniska prövningen inom IDO 8 kommer att validera bolagets teknologiplattform och möjliggöra en rad andra tillämpningar t ex inom transplantation, IDO T, och samt autoimmuna sjukdomar, IDO AID. Mer information om Idogen finns att tillgå via https://www.idogen.com