Idogens valberedning föreslår nyval av Jan Holgersson

Inför årsstämman den 9 maj 2023 i Idogen AB (publ), har valberedningen framlagt sitt förslag avseende val och arvodering av styrelse och revisor. Valberedningen föreslår omval av hela styrelsen med Agneta Edberg,  Christina Herder, Sharon Longhurst och nyval av Jan Holgersson.  Agneta Edberg föreslås till omval som styrelseordföranden.

Valberedningen inför årsstämman har bestått av Tobias Ekman (ordförande), Niklas Wallett och Leif G. Salford. Styrelsens ordförande Agneta Edberg har adjungerats till valberedningen.

Inför årsstämman föreslår valberedningen att styrelsen ska bestå av fyra ordinarie styrelseledamöter, att omval ska ske av Agneta Edberg, Christina Herder och Sharon Longhurst.  Jan Holgersson som varit adjungerad under hösten och med i vetenskapliga rådet under senare år föreslås till ordinarie ledamot.

Jan Holgersson är verksam som professor i Transplantationsimmunologi vid Göteborgs universitet, är chef för Vävnadstypningslaboratoriet och tidigare chef för Klinisk Immunologi och Transfusionsmedicin samt Stamcellslaboratoriet vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Hans forskning är inriktad på att förstå de immunologiska mekanismer som ligger bakom avstötning av transplanterade organ och vävnader. Ett annat viktigt arbete har varit att stötta utvecklingen av diagnostik för detektion och semikvantifiering av antikroppar mot blodgrupp ABH antigen och andra vävnadsantigen (non-HLA). Jan Holgersson är också styrelseordförande i det svenska biotech-bolaget VERIGRAFT AB.

Jan har deltagit i bolagets arbete med den fördjupade kartläggningen av verkningsmekanismerna för bolagets teknologiplattform.

Valberedningen föreslår att omval ska ske av Agneta Edberg som styrelseordförande samt att styrelsearvode (plus sociala avgifter) ska utgå med oförändrat 300 000 kr per år till styrelseordförande och med vardera 150 000 kr per år till övriga styrelseledamöter.

Information om personerna som föreslås för omval och nyval finns i årsredovisningen och på bolagets hemsida (www.idogen.com).

Vidare föreslår valberedningen att ett registrerat revisionsbolag utan suppleant utses till revisor samt att Deloitte AB omväljs som revisor. Deloitte AB har meddelat att auktoriserade revisorn Maria Ekelund fortsatt kommer att vara huvudansvarig revisor. Arvode till revisorn föreslås utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Årsstämman i Idogen AB kommer att hållas den 9 maj 2023 kl. 15.00 på Medicon Village i huvudbygganden Spark konferensrum Collaboration, Scheeletorget 1, Lund. Kallelsen till årsstämman beräknas offentliggöras senast under vecka 15.

Lund den 14 december 2022

Christina Herder, tf. VD, Idogen AB

Tel: +46 70 374 71 56

E-post: christina.herder@idogen.com

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 december 2022 kl. 08.22.

Certified Advisor:

Vator Securities

Idogens (Nasdaq First Growth Market: IDOGEN) unika teknologiplattform möjliggör utveckling av olika tolerogena cellterapier med potential att återupprätta immunförsvarets tolerans för att motverka dess angrepp mot t ex biologiska läkemedel, transplanterade organ eller kroppens egen vävnad. Bolagets längst framskridna program IDO 8 syftar till att behandla blödarsjuka patienter som utvecklat en oönskad immunrespons mot sin läkemedelsbehandling. Idogen har, som tidigare meddelats, fått godkännande från de svenska och norska läkemedelsmyndigheterna att genomföra den första kliniska fas I/IIa-studien med sin läkemedelskandidat inom IDO 8-programmet i patienter med svår blödarsjuka, s.k hemofili.

Bolagets andra utvecklingsprogram, IDO T, är målet att förhindra avstötning av transplanterade njurar. I ett ytterligare program, IDO AID, inriktar sig Idogen på att utveckla behandling av olika autoimmuna sjukdomar. Behandlingen för samtliga indikationer baseras på patientens egna celler och förväntas ha en gynnsam säkerhetsprofil samt långvarig effekt. Att en kort behandlingsinsats har potential att ge en mycket långvarig effekt är en stor hälsoekonomisk fördel för såväl patienter som vårdande enheter. Mer information om Idogen finns att tillgå via https://www.idogen.com