• Idogen/

Idogens VD Anders Karlsson lämnar för nytt uppdrag och Christina Herder utnämns till tf VD

Idogen AB (publ) meddelar idag att Anders Karlsson har beslutat att lämna bolaget för att gå vidare till en vd-roll i ett annat svenskt bioteknikföretag. Han kommer att kvarstå i sin nuvarande position till den 1 september 2022 och styrelsen inleder nu en process för att rekrytera en efterträdare.  Christina Herder, som arbetat som styrelseledamot i Bolaget under mer än fem år har utsetts till tillförordnad VD under tiden rekrytering av en ny VD pågår och behåller samtidigt sin roll i styrelsen.

”Det har varit ett privilegium att få leda Idogen under de senaste tre åren och jag är övertygad om att bolagets kompetenta styrelse och medarbetare kommer att fortsätta leverera betydande framsteg till gagn för stora patientgrupper såväl som för aktieägarna”, säger Anders Karlsson, vd för Idogen.

”Jag ser fram emot att bli operativt involverad i dessa spännande tider med att ta IDO 8 programmet framåt nu när vi snart startar vår kliniska fas I/II a studie i Norden” säger tillträdande VD Christina Herder.

Idogen utvecklar tolerogena cellterapier med potential att återupprätta immunförsvarets tolerans för att på så vis motverka dess angrepp mot biologiska läkemedel, transplanterade organ eller kroppens egen vävnad. Bolagets längst framskridna projekt IDO 8 syftar till att behandla blödarsjuka patienter som utvecklat en felaktig immunrespons mot sin läkemedelsbehandling. Idogen har fått godkännande från de svenska och norska läkemedelsmyndigheterna att inleda en första kliniska fas I/IIa-studien med IDO 8 i patienter med hemofili.

Agneta Edberg, styrelseordförande, Idogen AB

Tel: +46 70 555 75 18

Certified Advisor:
Vator Securities AB, Kungsgatan 34, SE-111 35 Stockholm,

Email: ca@vatorsec.se.

Tel: +46 (0)8-580 065 99

Denna information är sådan information som Idogen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 augusti 2022 kl.17.30.

Idogen (Nasdaq First Growth Market: IDOGEN) utvecklar tolerogena cellterapier för att undvika att biologiska läkemedel, transplanterade organ eller kroppens egen vävnad angrips av patientens immunförsvar. Bolagets längst framskridna projekt IDO 8 syftar till att återställa effekten av läkemedel mot blödarsjuka hos patienter som utvecklat hämmande antikroppar. Bolagets andra projekt IDO T utvecklas för att förhindra avstötning av transplanterade njurar. I ett tredje program, IDO AID, inriktar sig Idogen på behandling av autoimmuna sjukdomar. Behandlingen för samtliga indikationer baseras på patientens egna celler och förväntas ha en gynnsam säkerhetsprofil samt långvarig effekt. Att en kort behandlingsinsats har potential att ge en mycket långvarig effekt är en stor hälsoekonomisk fördel för såväl patienter som vårdande enheter. Mer information om Idogen finns att tillgå via https://www.idogen.com