Kommuniké från årsstämma i Idogen AB den 8 juni 2023

Idag, den 8 juni 2023, hölls årsstämma i Idogen AB. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades.

Fastställande av resultaträkning och balansräkning samt resultatdisposition

Årsstämman beslutade att fastställa den framlagda resultat- och balansräkningen. Årsstämman beslutade även att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen innebärande att någon utdelning inte lämnas för räkenskapsåret 2022 samt att tillgängliga medel överförs i ny räkning.

Ansvarsfrihet åt styrelsens ledamöter och verkställande direktör

Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022.

Val och arvodering av styrelse och revisor

Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att omvälja Agneta Edberg, Christina Herder och Sharon Longhurst som styrelseledamöter samt att välja Jan Holgersson som ny styrelseledamot. Agneta Edberg omvaldes som styrelseordförande. Årsstämman beslutade vidare i enlighet med valberedningens förslag att inget styrelsearvode ska utgå.

Årsstämman beslutade slutligen i enlighet med valberedningens förslag att omvälja Deloitte AB som revisor samt att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer. Deloitte AB har meddelat att auktoriserade revisorn Maria Ekelund fortsatt kommer att vara huvudansvarig revisor.

Beslut om bolaget ska gå i likvidation eller driva verksamheten vidare

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens reviderade huvudförslag som offentliggjordes den 6 juni 2023 att bolaget inte ska gå i likvidation utan att verksamheten ska drivas vidare. Beslutet om fortsatt drift innebär att en ny bolagsstämma ska sammankallas inom åtta månader från årsstämman (som tillika utgjorde den s.k. första kontrollsstämman) för att på nytt pröva frågan om bolaget ska gå i likvidation (andra kontrollstämma).

Lund den 8 juni 2023

Idogen AB (publ)

Christina Herder, tf vd, Idogen AB

E-post: christina.herder@idogen.com

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 juni 2023 kl. 14:01 CEST.

Vator Securities AB

Idogen (Nasdaq First North Growth Market: IDOGEN) utvecklar tolerogena cellterapier för att undvika att biologiska läkemedel, transplanterade organ eller kroppens egen vävnad angrips av patientens immunförsvar. Bolagets längst framskridna program IDO 8, syftar till att återställa effekten av läkemedel mot blödarsjuka hos patienter som utvecklat hämmande antikroppar.  För dessa blödarsjuka patienter finns ett stort medicinskt behov att återställa den kliniska effekten av deras behandling med faktor VIII. Det är en unik marknadspositionering som på sikt skulle kunna ersätta induktionsbehandling, s.k. ITI-behandling, med betydande marknadspotential. Den planerade kliniska prövningen inom IDO 8 kommer att validera bolagets teknologiplattform och möjliggöra en rad andra tillämpningar t.ex. inom transplantation, IDO T, och samt autoimmuna sjukdomar, IDO AID. Mer information om Idogen finns att tillgå via https://www.idogen.com.