Frida Hansdotter Cup på Idre Himmelfjäll

Report this content

Helgen den 23-24 mars 2024 arrangeras Idre Himmelfjälls första stora tävling; Frida Hansdotter Cup. Tävlingen riktar sig till ungdomar 11-16 år och på plats är förstås skidstjärnan själv.

– Det känns fantastiskt roligt att se en ny generation skidstjärnor tävla i Frida Race Arena, som är en backe som bjuder in till härlig, tuff skidåkning. Skidglädje betyder mycket för mig och jag minns när jag själv var i samma ålder och var i väg och tävlade med familjen på helgerna, ger Frida Hansdotter, ambassadör för Idre Himmelfjäll.

Långt innan Idre Himmelfjäll öppnade som Sveriges första nya alpina satsning på en ny anläggning på över 30 år fanns planerna på en stor ungdomstävling i slalom – i mars blir den verklighet. Tävlingen skulle ha arrangerats redan för två år sedan men fick ställas in på grund av covid.

Fakta om Frida Hansdotter Cup

När? Lördagen den 23 mars Storslalom (GS), söndagen den 24 mars Slalom (SL)

Tävlingsbacke: Frida Race Arena, Idre Himmelfjäll

Tävlingsklasser: D/H 11-12, 13-14, 15-16

Anmälan: Senast den 19 mars via IdrottOnline

– Vi vill uppmuntra ungdomar att åka utför, och med Frida Hansdotter som ambassadör känns det helt självklart att vi ska arrangera en stor tävling. Jag kan dessutom redan nu utlova ett dignande prisbord långt utöver det vanliga! ger Torbjörn Wallin, vd för Idre Himmelfjäll.

Idre Himmelfjäll riktar sig framför allt till barnfamiljer och har i dag 4 200 bäddar, 24 nedfarter, 9 liftar samt service. I höstas blev anläggningen utsedd till Årets varumärke av Dalarnas Business.

För högupplösta bilder och filmer på Idre Himmelfjäll, gå in på https://www.idrehimmelfjall.se/foretaget/press/

För mer information om Idre Himmelfjäll, gå in på www.idrehimmelfjall.se

För mer information, kontakta gärna:

Torbjörn Wallin, vd, tfn 070-649 12 89, torbjorn.wallin@idrehimmelfjall.se

Frida Hansdotter, ambassadör för Idre Himmelfjäll, tfn 070 342 22 21

Karin Pontén, Vår PR-byrå, tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Frida Hansdotter

Idre Himmelfjäll är den första satsningen på en ny, stor skidanläggning på över 30 år i Sverige. I dag har anläggningen över 4 200 bäddar, 24 nedfarter, 10 liftar samt service och riktar sig i första hand mot barnfamiljer. Anläggningen blev också utsedd till Årets varumärke av Dalarnas Business.

Taggar: