Högkonjunktur på Idre Himmelfjäll

Trots dystra rapporter om kris, krig och lågkonjunktur är det högkonjunktur på Idre Himmelfjäll. Fjällanläggningen har gått från nystart till modern skidanläggning på ett par år – och en omsättningsökning på hela 27 procent i vinter mot samma period förra året.

– Det är fantastiskt kul att vi fortsätter inte bara i full fart nedför backen utan också i samma fart i uppförsbacke. Nu ser nu fram emot påskhelgen med ett fullt påskprogram med ett rejält tjockt snötäcke i Idreområdet, vilket bäddar för en riktigt fin vinterfinal, säger Torbjörn Wallin, vd på Idre Himmelfjäll.

Som Sveriges nyaste skidanläggning öppnade Idre Himmelfjäll den 17 december 2019. I dag finns drygt 3 500 bäddar, 9 liftar, 23 nedfarter, restaurang, närbutik, reception och skidhyra. Bara under sommarhalvåret 2022 byggdes det 700 nya bäddar och anläggningens långsiktiga vision (”vision 2036”) är bland annat 15 000 bäddar, ett 50-tal alpina nedfarter, hotell, restauranger, aktiviteter både sommar- och vintertid samt handel.

Medan många medier rapporterar om negativ näringsutveckling i Sverige den gångna vintern är det en riktigt bra vintersäsong för Idre Himmelfjäll. Antalet gästnätter i boende i förmedlad logi har ökat med 39 procent på anläggningen (från och med december månad till och med februari månad) jämfört med förra året. Samtidigt har den totala omsättningen på anläggningen ökat med 27 procent under samma period jämfört med förra året.

Restaurangverksamheten, som drivs av Fari Cekens företag, har ökat med 37 procent jämfört med förra året. Även tomter fortsätter att säljas. Den här vintern har 14 tomter sålts och 200 personer har kommit på visningar och prognosen ligger på totalt 20 sålda tomter i år.

– Totalt räknar vi med en omsättningsökning på 30 procent i vinter mot ifjol, en siffra som ligger i linje med den långtidsbudget som vi gjorde redan när vi började bygga anläggningen den 31 augusti 2018. Vi är tacksamma för denna vintern även om vi är medvetna om att vi bara är i början av en lång utvecklingsresa framåt, säger Torbjörn Wallin.

För högupplösta bilder och filmer på Idre Himmelfjäll, gå in på https://www.idrehimmelfjall.se/foretaget/press/

För mer information, gå in på www.idrehimmelfjall.se

För mer information, kontakta gärna:

Torbjörn Wallin, vd Idre Himmelfjäll, tfn 070 649 12 89, torbjorn.wallin@idrehimmelfjall.se

Karin Pontén, Vår PR-byrå, tfn 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Idre Himmelfjll_vacker vy