7 av 10 kvinnor får problem med hyn under vintern

Report this content

En ny undersökning, gjord på uppdrag av IDUN Minerals, visar att 7 av 10 kvinnor får sämre hy under vinterhalvåret. En majoritet av kvinnorna i Sverige har svarat att deras hy blir torr – och var femte kvinna har svårt att hitta produkter som återfuktar och stärker huden.

Får du också problem med torr och rödflammig hy under vintern? Då är du inte ensam. IDUN Minerals vill gå till botten med vinterhyns utmaningar och har därför låtit göra en riksomfattande undersökning om vilka problem som kylan kan ställa till med. Undersökningen visar att 72 procent av svenska kvinnor lider av torr hy som många har svårt att hitta rätt produkt för. Var femte kvinna får också problem med rodnad och klåda.

- Under vintern utsätts huden för större påfrestningar på grund av temperaturväxlingarna och den kalla och torra luften. Det är därför viktigt att använda extra mycket näring och fukt för att hjälpa hudens skyddande barriärer, säger Caroline Thunstedt, kemist och makeup-artist på IDUN Minerals.

Undersökningen visar att 21 procent av kvinnorna har svårt att hitta rätt produkter för sin hy under vintern. Även fast majoriteten lider av torrhet så skiljer sig andra hudproblem åt åldersmässigt. Kvinnor över 60 år har främst besvär med klåda och rinnande ögon medan kvinnor i åldern 18–45 år har störst problem med rödflammig hy och finnar.

- Både vid rosacea och akne kan huden bli röd och väldigt känslig varför det är viktigt att använda sig av rena, milda produkter som låter huden andas samtidigt som man vill neutralisera dessa rodnader. Man bör använda sig av produkter som är speciellt framtagna för känslig hy, berättar Caroline

Problem svenska kvinnor får av vinterkylan

• Torr hy 72 %
  • Rinnande ögon 34 %
  • Problem med klåda 21 %
  • Rödflammig hy 18 %
  • Problem med finnar 7%
  • Fetare hy 3 %

Kemisten- och make up artistens fem bästa vintertips

1) Investera i en bra olja eller ett rikt serum som är räcker hela vintern. Smörj in ansikte och hals innan du somnar för att mjukgöra och ge fukt över tid. Olja kan även användas för torra läppar, en irriterad hårbotten eller på torra armbågar och nagelband.

2) Ersätt nattkrämen med en nattmask två till tre gånger i veckan för att balansera och ge huden extra mycket fukt och glow.

3) Använd gärna ett läppbalsam med sheasmör för torra, fnasiga läppar eller andra torra partier.

4) Rinnande ögon är ett vanligt fenomen på vintern när ansiktet utsätts för kyla och blåst eftersom det produceras mer tårvätska för att skydda ögonen. Ögondroppar och vattenfast mascara hjälper ögonen att hålla sig återfuktade och hindrar svarta mascararänder.

5) Det är inte bara hyn som kan klia under vintern – även hårbotten är känsligare. Addera en hårmask till rutinen ungefär en gång i veckan och glöm inte heller olja eller en leave-in produkt.

Om undersökningen:
IDUN Minerals undersökning genomfördes den 19 – 30 november 2020 av PFM-research på uppdrag av IDUN Minerals. 1045 kvinnor över 18 år har svarat genom en internetpanel. Resultatet är riksrepresentativt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johanna Sahlin, presskontakt, 070-449 65 78 eller johanna.sahlin@anpr.se
Ewa Arve, presskontakt, 070-206 10 57 eller ewa.arve@anpr.se
Läs mer på: www.idunminerals.se

Om IDUN Minerals
IDUN Minerals är ett svenskt skönhetsmärke med produkter baserade på enbart rena ingredienser, högrenade mineraler och är utvecklade av forskare och hudexperter för personer med känslig hy. IDUN Minerals tillåter inte djurtester och företaget strävar ständigt efter att utveckla hållbara lösningar genom återvinningsbara produkter och lokal produktion. IDUN Minerals har en egen svartlista med ingredienser som är förbjudna i produkterna, för att garantera skonsamt och säkert innehåll. Produktsortimentet säljs butiksexklusivt på apotek och hos utvalda återförsäljare online.