IDUN Minerals utsedd till Apotek Hjärtats hållbarhetsleverantör 2020

Report this content

Skönhetsmärket IDUN Minerals har utsetts till årets hållbarhetsleverantör 2020 av Apotek Hjärtat. IDUN Minerals får utmärkelsen för den förpackningsutveckling företaget driver samt att företaget involverar återförsäljare och konkurrenter kring produkterna i framtidsdiskussioner om hållbarhet.

IDUN Minerals tuber är tillverkade av hållbar plast baserad på sockerrör.

Apotek Hjärtats motivering till Årets bästa hållbarhetsleverantör lyder: ”Vinnaren är IDUN, vilka föredömligt har visat stort intresse och engagemang för hållbarhetsfrågorna genom förpackningsutveckling samt att proaktivt involvera både återförsäljare och konkurrenter att diskutera och innovera tillsammans kring skönhet och hållbarhet.

-Vi är verkligen stolta och tacksamma för utmärkelsen som är en bekräftelse på att vi under 2020 hunnit ta flera stora steg mot vårt mål – att alla våra förpackningar ska gå att återvinna och vara tillverkade i Europa 2025, säger Sofia Abdi, hållbarhetsansvarig på IDUN Minerals.

Hållbarhetsmålet innebär att produktion av mascara- och hudvårdsförpackningar har flyttats från Asien till Europa och Sverige. Därmed reduceras företagets koldioxidutsläpp från transporter med upp till 98 procent för de produkterna. Just nu tillverkas 68 procent av företagets produktförpackningar i Europa.

- Genom våra förpackningsbyten för puderfoundation, mascaror samt hudvård har vi minskat mängden förpackningsmaterial med 7,5 ton och koldioxidutsläpp med 6,1 ton. 75 procent av våra förpackningar i sortimentet är återvinningsbara just nu, vårt mål är att 100 procent ska vara återvinningsbara till 2025, säger Sofia Abdi.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ewa Arve, presskontakt, 070-206 10 57, ewa.arve@anpr.se
Johanna Sahlin, presskontakt, 070-449 65 78, johanna.sahlin@anpr.se

IDUN Minerals är ett svenskt skönhetsmärke med produkter baserade på högrenade mineraler och är utvecklade av forskare och hudexperter för personer med känslig hy. IDUN Minerals tillåter inte djurtester och värdesätter hållbarhet. Företaget strävar ständigt efter att utveckla hållbara lösningar genom återvinningsbara produkter, lokal produktion och enbart rena ingredienser. IDUN Minerals har en egen svartlista med ingredienser som är förbjudna i produkterna, för att garantera skonsamt och säkert innehåll. Produktsortimentet säljs butiksexklusivt på apotek och hos utvalda återförsäljare online.