Hemmens brandsäkerhet stöder sig på brandvarnare

Finländarna garderar sig bristfälligt mot eldsvådor. Endast drygt vartannat hushåll har en släckningsfilt och mindre än hälften av hemmen har en skum- eller vätskesläckare. Allt fler brandskador beror utöver på bristfällig utrustning också på okunnighet och ovarsamhet.

I Finland är 45–59-åringarna bäst garderade mot bränder medan 16–29-åringarna är sämst garderade. Uppgifterna framgår av den undersökning som TNS Gallup utfört på uppdrag av If Skadeförsäkringsbolag.

Även om finländarnas brandsäkerhet lämnar en del att önska, är beredskapen delvis mer samvetsgrann än i Sverige och Norge. Då 57 procent av finländarna har en släckningsfilt i sitt hem, äger enligt enkäten endast 13 procent av svenskarna och norrmännen en släckningsfilt.

Drygt vartannat hem i Finland har en brandstege (52 procent) då motsvarande siffra i Sverige är 21 och i Norge 26 procent. På enkäten, som kartlade brandsäkerheten i hemmen, svarade sammanlagt 3 006 finländare, svenskar och norrmän.

Vid sidan av en ändamålsenlig brandskyddsutrustning är kunskap om eldhantering av största vikt när det gäller att förebygga skador. Skadeexperterna är oroade över att bränder till följd av ovarsamhet och okunnighet har ökat i antal.

– Oftast kan man själv släcka ett brandtillbud, förutsatt att man har tillräckliga färdigheter och mod. Det lönar sig att höra sig för hos frivilliga brandkåren och det lokala räddningsförbundet om kurser i första släckningsinsats. Det första steget kan vara att delta i evenemanget Öppen dag på brandstationen den 29 november, uppmuntrar brandkårschef Petri Jaatinen från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland.

I Finland inträffar varje år cirka 500 byggnadsbränder som fått sin början i en eldstad eller skorsten. I fjol anmäldes till If två storbränder och flera mindre eldsvådor som orsakats av ovarsam hantering av aska.

– Vid kallt väder kan en för snabb uppvärmning av en kakelugn eller en öppen spis leda till att rökkanalen skadas med en eldsvåda som följd. Dessutom placeras het aska allt oftare i kärl som inte tål värme och för nära brännbara material. I värsta fall kan då hela byggnaden brinna ned, berättar försäkringsdirektör Veli-Pekka Kemppinen från If Skadeförsäkringsbolag.

Levande ljus som lämnats utan övervakning eller placerats ovarsamt, marschaller av dålig kvalitet och fyrverkeripjäser orsakar också en topp i brandstatistiken under julen. Exempelvis antändes i fjol cirka 150 eldsvådor av levande ljus och marschaller, merparten av dem under vintermånaderna. Fyrverkeripjäser orsakade ett hundratal fler eldsvådor, varav 216 inträffade i december – januari.

If och Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland SPEK arrangerar i samarbete med hundra brandkårer evenemanget Öppen dag på brandstationen den 29 november runt om i Finland. Öppen dag på brandstationen är ett riksomfattande säkerhetsevenemang inför julen som riktar sig till familjerna. Syftet med evenemanget är att öka brandsäkerheten i hemmen. Läs mer på www.paivapaloasemalla.fi.

Så här mycket kan en brandskada i hemmet kosta:

– Brödrosten fattar eld och skadar köksskåpet ovanför = cirka 3 000 euro (beroende på typen av skåp och skadans omfattning).

– En fel placerad halogenlampa antänder ett tygstycke, och sovrummet brandskadas = 10 000–15 000 euro (ytmaterial och lösöre förnyas). Rökskadorna sprids ofta till hela bostaden, varvid städningen av huset efter branden kan kosta upp till 6 000 euro.

– Tvättmaskinen fattar eld och badrummet skadas av branden =
cirka 5 000 euro, förutsatt att golv- och väggkakel inte behöver förnyas.

– Köket brinner till följd av att maten glömts kvar på spisen = cirka 10 000–15 000 euro (ytmaterial och lösöre förnyas). Rökskadorna sprids ofta till hela bostaden, varvid städningen av huset efter branden kan kosta upp till 6 000 euro.

– Bastun i ett egnahemshus brinner till följd av att en skjorta lämnats att torka ovanför bastuugnen (branden sprids inte till andra utrymmen) = cirka 4 000 euro.

– En marschall eller het aska som placerats för nära byggnaden antänder verandan = om verandan antänds, sprider sig branden i allmänhet till hela huset. Om hela byggnaden brinner, är kostnaderna för en sommarstuga cirka 150 000 euro och för ett egnahemshus cirka 300 000 euro.

(Exempel: If Skadeförsäkringsbolag)

Ytterligare information: